Rammeavtalen gjelder for hele Statens vegvesen som etat, og skal benyttes av alle divisjoner og av Vegdirektoratet. Målet er styrke medarbeidernes kompetanse i håndtering av mediehenvendelser, samt sette ledere og medarbeidere i stand til å håndtere pressen på en profesjonell og bevisst måte.
Fungerende kommunikasjonsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Solem, forteller til Veier24 at dette er et tiltak som etaten har drevet med gjennom mange år, og at de nå er inngått en ny rammeavtale for å håndtere denne opplæringen.
– Statens vegvesen er ifølge medieanalyseselskapet Retriever en av Norges mest omtalte etater, og var i fjor omtalt i media 60.000 ganger. Omtrent i 15.000 av disse sakene er det som følge av at media har vært i kontakt med en av våre fagpersoner, ofte med utgangspunkt i lokale saker. Vår desentraliserte organisasjon gjør at mange av våre ansatte er i posisjoner der de må uttale seg til mediene, og ofte kan det dreie seg om konfliktfylte saker. Som arbeidsgiver ønsker å gi dem en trygghet i møtet med representanter for pressen, og ikke minst lære dem noe av spillereglene, for eksempel at man kan kreve sitatsjekk etter å ha blitt intervjuet, sier han.
Solem sier at det ikke er sjelden at 28 år gamle byggeledere kastes inn i situasjoner der de må svare for seg på etatens vegne.
– Da er det nyttig å ha en liten innføring i medietrening, slik Try Råd nå skal bistå Statens vegvesen med. For de fleste er det snakk om et dagskurs med litt trening foran kamera og mikrofon, så noe omfattende utdanning kan dette neppe kalles, sier Kjell Solem.