DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Vegvesenet er fornøyd: Tre entreprenører vil ha den nye pilotkontrakten

Mesta, Presis Vegdrift og Stian Brenden.

Snøbrøyting. Mählers DPH diagonalplog. Mars 2020.
Snøbrøyting. Mählers DPH diagonalplog. Mars 2020. Illustrasjonsfoto: Mählers
3. mars 2020 - 13:50

Konkurransen foregår som et tokonvoluttsystem. Ved tilbudsfristen i går åpnet Vegvesenet konvoluttene som blant annet viser hvilke firmaer som har gitt tilbud på driftskontrakten.

Tre har meldt seg:

  • Mesta
  • Presis Vegdrift
  • Stian Brenden Maskinservice
Prosjektleder Mizanur Rahaman i Vegvesenet. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Prosjektleder Mizanur Rahaman i Vegvesenet. Foto:  Statens vegvesen

– Tre tilbydere er passe mange, og vil gi reell konkurranse om kontrakten. Men vi hadde gjerne sett at flere var interessert, forteller Mizanur Rahaman til Veier24. Han er Vegvesenets prosjektleder for driftskontrakter i Innlandet.

- Vi var noe skeptiske til tipsene fra konkurrenten til Killingmo Freseservice, fortalte seniorrådgiver Leif Holst-Larsen (tv.) i krimenheten i Statens vegvesen. Tirsdag la han fram noe av det etterforskningen har kommet fram til. T.h. aktor Sigbjørn Arneberg.
Les også

Killingmo-saken: – 571 arbeidsdager på over 16 timer

Prisene åpnes til uka 

Vegvesenet er nå i ferd med å evaluere innholdet i tilbudene i konvolutt 1, og her dreier det seg grovt fortalt om hvordan entreprenørene har forstått oppdraget. Denne delen vektes med 30 prosent i konkurransen. Pris vektes med 70 prosent.

– Vi regner med å åpne konvoluttene med pristilbudene i neste uke, sier Rahaman til Veier24.

Vegvesenet lyste ut denne forsøkskontrakten i begynnelsen av januar.

– Hovedgrepene som er tatt, består i en endret risikoprofil i den funksjonsbaserte delen av kontrakten, der vi som byggherre tar et større ansvar, og entreprenøren mindre. Risiko rundt værforholdene er et eksempel. Samtidig legger vi opp til et regime der vi skal belønne det som blir gjort bra, istedet for å ilegge bøter slik det etter hvert ble mye av før, fortalte Mizanur Rahaman til Veier24 den gang.

– Store deler av kontraktene består imidlertid av såkalte rundsumoppgjør, som betyr at det betales etter mengder og enhetspriser, og i henhold til timepriser for mannskap og maskiner, forteller prosjektlederen.

Strekningen Hafslund-Dondern er en av de mest trafikkerte innfartsårene til Sarpsborg sentrum.
Les også

Bussene skal kjøre 5 km/t fortere i rushet etter prosjekt til over 300 mill.

Alle riksveiene i Gudbrandsdalen

Veier24 skrev i mai 2019 om bakgrunnen for denne pilotkontrakten i daværende Oppland fylke.

Oppdraget omfatter drift og vedlikehold av riksveiene og tilhørende anlegg i Lillehammer, Øyer, Ringebu, Sør-Fron, Nord-Fron, Sel, Dovre, Lesja, Skjåk, Lom og Vågå.

Fra og med september 2020 og i ett år består kontrakten av 348 kilometer riksvei. Fra 2021 og til 2025 er den på 505 kilometer vei. Og noen kilometer av riksvei 15 fra Innlandet og inn i Vestland skal kun driftes i perioden september-mai.

Aller første del av enderekkverket til Hangarbrua er kappet.
Les også

Brua lages av deler fra oljeplattform – vedlikeholdsfri i 100 år

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.