Drift og vedlikehold

Vegvesenet er fornøyd: Tre entreprenører vil ha den nye pilotkontrakten

Mesta, Presis Vegdrift og Stian Brenden.

Snøbrøyting. Mählers DPH diagonalplog. Mars 2020.
Snøbrøyting. Mählers DPH diagonalplog. Mars 2020. Illustrasjonsfoto: Mählers
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
3. mars 2020 - 13:50

Konkurransen foregår som et tokonvoluttsystem. Ved tilbudsfristen i går åpnet Vegvesenet konvoluttene som blant annet viser hvilke firmaer som har gitt tilbud på driftskontrakten.

Tre har meldt seg:

  • Mesta
  • Presis Vegdrift
  • Stian Brenden Maskinservice
Prosjektleder Mizanur Rahaman i Vegvesenet. Foto:  Statens vegvesen
Prosjektleder Mizanur Rahaman i Vegvesenet. Foto:  Statens vegvesen

– Tre tilbydere er passe mange, og vil gi reell konkurranse om kontrakten. Men vi hadde gjerne sett at flere var interessert, forteller Mizanur Rahaman til Veier24. Han er Vegvesenets prosjektleder for driftskontrakter i Innlandet.

For at den midlertidige veien ikke skal bli for bratt er det nødvendig med en bergskjæring i søndre ende av traséen.
Les også:

Nå kommer det asfalt på midlertidig E6 i Levanger

Prisene åpnes til uka 

Vegvesenet er nå i ferd med å evaluere innholdet i tilbudene i konvolutt 1, og her dreier det seg grovt fortalt om hvordan entreprenørene har forstått oppdraget. Denne delen vektes med 30 prosent i konkurransen. Pris vektes med 70 prosent.

– Vi regner med å åpne konvoluttene med pristilbudene i neste uke, sier Rahaman til Veier24.

Vegvesenet lyste ut denne forsøkskontrakten i begynnelsen av januar.

– Hovedgrepene som er tatt, består i en endret risikoprofil i den funksjonsbaserte delen av kontrakten, der vi som byggherre tar et større ansvar, og entreprenøren mindre. Risiko rundt værforholdene er et eksempel. Samtidig legger vi opp til et regime der vi skal belønne det som blir gjort bra, istedet for å ilegge bøter slik det etter hvert ble mye av før, fortalte Mizanur Rahaman til Veier24 den gang.

– Store deler av kontraktene består imidlertid av såkalte rundsumoppgjør, som betyr at det betales etter mengder og enhetspriser, og i henhold til timepriser for mannskap og maskiner, forteller prosjektlederen.

E16 Bjørum-Skaret åpner tirsdag 16. desember.
Les også:

E16 Bjørum-Skaret: Åpner 16. desember

Alle riksveiene i Gudbrandsdalen

Veier24 skrev i mai 2019 om bakgrunnen for denne pilotkontrakten i daværende Oppland fylke.

Oppdraget omfatter drift og vedlikehold av riksveiene og tilhørende anlegg i Lillehammer, Øyer, Ringebu, Sør-Fron, Nord-Fron, Sel, Dovre, Lesja, Skjåk, Lom og Vågå.

Fra og med september 2020 og i ett år består kontrakten av 348 kilometer riksvei. Fra 2021 og til 2025 er den på 505 kilometer vei. Og noen kilometer av riksvei 15 fra Innlandet og inn i Vestland skal kun driftes i perioden september-mai.

I 2019 tok et vogntog fyr i Gudvangatunnelen på E16. Ingen ble skadet, men det kostet 10 millioner kroner å reparere tunnelen, som er Norges tredje lengste veitunnel.
Les også:

NRK: Over 200 tunneler innfrir ikke sikkerhetskrav

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.