Arbeidsmiljøloven

Vegvesenet avdekket ulovlig overtidsordning - entreprenør må etterbetale 1,6 millioner

La opp til 73,5 timers arbeidsuker for å slippe å betale overtid.

Vegvesenet har avdekket ulovlige overtidsordninger ved to veianlegg.
Vegvesenet har avdekket ulovlige overtidsordninger ved to veianlegg. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix
Per Helge SeglstenPer Helge Seglsten– Journalist
13. juli 2020 - 11:05

Statens vegvesen har avdekket to brudd på arbeidsmiljøloven hos en entreprenør, som må etterbetale 1,6 millioner kroner i overtidsbetaling.

En stikkprøve avdekket en ordning som ikke var tariffbundet og ikke hadde nødvendig godkjenning fra en fagforening.

Entreprenøren hadde satt i verk en 14-14 ordning. Ordningen var ikke tariffbundet, og hadde ikke nødvendig godkjenning fra en fagforening med innstillingsrett. Entreprenøren trodde de kunne benytte seg av en godkjenningsordning fra en annen juridisk enhet, noe som medførte at arbeidstakerne i bedriften utførte arbeid i henhold til en ulovlig arbeidstidsordning.  

Dette førte til at ansatte arbeidet 73,5 timers uke i to uker og deretter to uker fri. En slik ordning gir ingen overtidsbetaling. Etter at dette ble avdekket av stikkprøver har Statens vegvesen pålagt entreprenøren å etterbetale rettmessig overtidstillegg for hele kontraktsperioden. 

Entreprenøren har selv beregnet riktig overtidstillegg for hele kontraktsperioden til 1,6 millioner kroner og vil etterbetale dette, opplyser utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i en pressemelding.

Her sprenges det i Strindheimstunnelen.
Les også:

Fant store skader – her sprenger de i tunnelen

Lignende forhold ved annet anlegg

Videre holder Statens vegvesen tilbake 1,5 millioner kroner etter at det ved en stikkprøve ved et annet av entreprenørens anlegg ble avdekket noen av de samme forholdene, men ikke like grovt.

Også her har Vegvesenet stilt krav om rettmessig overtidstillegg for hele kontraktsperioden på tre år. De 1,5 millionene blir holdt tilbake til dokumentasjon om etterbetaling er på plass.

– Arbeidet med disse to sakene har vært krevende, men entreprenøren skal ha ros for å ordne raskt opp når forholdene påpekes, skriver Davik i pressemeldingen.

Vegvesenet opplyser ikke hvilken entreprenør Vegvesenet har avdekket de ulovlige overtidsordningene hos.

Prosjektleder Anne Merete Gilje i Statens vegvesen forteller direktør Jose Luis Goberna i spanske Secegsa om den sørlige delen av E39 Rogfast. Marokkos ambassadør til Norge, Nabila Freidji, Abdelkebir Zahoud i Sned og Abdellatif Zaghnoun i det marokkanske statlige selskapet Angspe var med.
Les også:

Gibraltartunnelen vil lære av Rogfast

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.