ARBEIDSMILJØLOVEN

Vegvesenet avdekket ulovlig overtidsordning - entreprenør må etterbetale 1,6 millioner

La opp til 73,5 timers arbeidsuker for å slippe å betale overtid.

Vegvesenet har avdekket ulovlige overtidsordninger ved to veianlegg.
Vegvesenet har avdekket ulovlige overtidsordninger ved to veianlegg. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix
13. juli 2020 - 11:05

Statens vegvesen har avdekket to brudd på arbeidsmiljøloven hos en entreprenør, som må etterbetale 1,6 millioner kroner i overtidsbetaling.

En stikkprøve avdekket en ordning som ikke var tariffbundet og ikke hadde nødvendig godkjenning fra en fagforening.

Entreprenøren hadde satt i verk en 14-14 ordning. Ordningen var ikke tariffbundet, og hadde ikke nødvendig godkjenning fra en fagforening med innstillingsrett. Entreprenøren trodde de kunne benytte seg av en godkjenningsordning fra en annen juridisk enhet, noe som medførte at arbeidstakerne i bedriften utførte arbeid i henhold til en ulovlig arbeidstidsordning.  

Dette førte til at ansatte arbeidet 73,5 timers uke i to uker og deretter to uker fri. En slik ordning gir ingen overtidsbetaling. Etter at dette ble avdekket av stikkprøver har Statens vegvesen pålagt entreprenøren å etterbetale rettmessig overtidstillegg for hele kontraktsperioden. 

Entreprenøren har selv beregnet riktig overtidstillegg for hele kontraktsperioden til 1,6 millioner kroner og vil etterbetale dette, opplyser utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i en pressemelding.

Modell av ny riksvei 4 ved Lygna, der det kommer ny avkjøring til fylkesvei 180 og døgnhvileplass.
Les også

Klaget inn Vegvesenet – ga seg etter at de fikk «loser's fee»

Lignende forhold ved annet anlegg

Videre holder Statens vegvesen tilbake 1,5 millioner kroner etter at det ved en stikkprøve ved et annet av entreprenørens anlegg ble avdekket noen av de samme forholdene, men ikke like grovt.

Også her har Vegvesenet stilt krav om rettmessig overtidstillegg for hele kontraktsperioden på tre år. De 1,5 millionene blir holdt tilbake til dokumentasjon om etterbetaling er på plass.

– Arbeidet med disse to sakene har vært krevende, men entreprenøren skal ha ros for å ordne raskt opp når forholdene påpekes, skriver Davik i pressemeldingen.

Vegvesenet opplyser ikke hvilken entreprenør Vegvesenet har avdekket de ulovlige overtidsordningene hos.

Strekningen Hafslund-Dondern er en av de mest trafikkerte innfartsårene til Sarpsborg sentrum.
Les også

Bussene skal kjøre 5 km/t fortere i rushet etter prosjekt til over 300 mill.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.