Selv om en riktig utstyrt lastebil har bedre framkommelighet enn en personbil, så blir det strenge krav for å få være med.
– Dette blir en egen kolonne under svært krevende forhold, sier Ingmar Ulvenes, seksjonssjef for Drift sør i Statens vegvesen, i en pressemelding.
Det vil bli langt færre kjøretøy i en slik kolonne enn i de ordinære.


– Tryggheten for brøytemannskapene og sjåførene som skal over fjellet, er fortsatt det viktigste, sier han.
Sammen med Norges Lastebileier-Forbund (NLF) og entreprenøren Mesta har Statens vegvesen planlagt den nye kolonnen og laget rutiner.
Noen av kravene: Gode dekk, tettlenkede kjettinger, minimum halvfull tank, slepekrok, varme vinterklær og mat og drikke.
NLF er positive til å få sendt mer næringstrafikk over fjellet, selv om det kan bli tøffe forhold. Alternativene når veien er stengt er å vente eller å kjøre kysten rundt.
– Denne tungbilkolonnen blir en krevende øvelse. Det blir en ekstraservice til de i bransjen som ønsker det, på naturens premisser, sier regionsjef Reidar Retterholt i NLF.
På riksvei 7 over Hardangervidda har det vært egne tungbilkolonner i flere år. Vegvesenet mener de to fjellovergangene ikke kan sammenlignes.
– Haukelifjell er et helt annet fjell enn Hardangervidda. Riksvei 7 over Hardangervidda er fire mil med bare fjell. Der er terskelen for å innføre tungbilkolonne mye lavere, og det samme er terskelen for å stenge, sier Ulvenes.
– Over Haukelifjell har vi flere tunneler og evakueringsmuligheter. Det er nettopp når fjellet stenger at denne tungbilkolonnen over Haukeli starter, hvis været tillater det, forteller han.
1. desember skal utstyr, mannskap og retningslinjer for å håndtere den nye kolonnen være på plass.

Skal sikre riksvei 7-tunneler mot varmgang i vogntog







