Prosjektering

Vegvesenet anbefaler smal firefeltsvei i dagen på E134 mellom Kongsberg og Notodden

Reguleringsplanen har nå vært på høring, og  Statens vegvesen fikk inn 25 innspill til reguleringsplanen for E134 Saggrenda-Elgsjø.

Bakkene opp fra Elgsjø mot Meheia er bratte og svingete.
Bakkene opp fra Elgsjø mot Meheia er bratte og svingete. Foto: Kjell Wold, Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
29. sep. 2020 - 09:25
Prosjektleder Trude Holter ved Rossebu, der Saggrenda-Elgsjø ender i vest. Foto:  Kjell Wold, Statens vegvesen
Prosjektleder Trude Holter ved Rossebu, der Saggrenda-Elgsjø ender i vest. Foto:  Kjell Wold, Statens vegvesen

– Antall innspill og interessen for prosjektet er omtrent som forventet, sier prosjektleder Trude Holter i Statens vegvesen.

I slutten av august arrangerte prosjektet åpent informasjonsmøte om prosjektet på Teams med rundt 60 deltakere.

Innspillene er som ventet kommet fra offentlige etater som kommuner, fylkeskommuner og fylkesmenn, privatpersoner i Kongsberg og Notodden samt grunneiere, hytteeierforeninger og miljøorganisasjoner.

Nå skal innspillene samles og leveres vertskommunene Kongsberg og Notodden, som ventelig vil behandle planen i november i år, opplyser Statens vegvesen på sine nettsider.

Hålogalandsbrua utenfor Narvik under bygging, november 2017.
Les også:

Vegvesenet holdt tilbake kunnskap: Ble to år forsinket og milliarder dyrere

Tunnel blir for dyrt

Planprogrammet inneholder fire vurderte veglinjer med to-, tre- eller smal fire-felts veg i dagen samt et fjerde alternativ med lang tunnel under Jerpetjønn-området.

Dette er de fire vurderte veglinjene, som alle går sør for dagens E134 over Meheia. Illustrasjon:  Statens vegvesen
Dette er de fire vurderte veglinjene, som alle går sør for dagens E134 over Meheia. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Statens vegvesen anbefaler forslaget med smal fire-felts veg i dagen og anbefaler ikke lang tunnel på grunn av svært høye merkostnader.

Forslaget til ny E134-trase starter i Saggrenda i øst, der nye E134 nylig er åpnet, og passerer Meheia på sørsiden av dagens veg. 15 kilometer ny E134 vil krysse dagens E134 ved Jerpetjønn og gå på nordsiden av dagens veg fram til Rossebu vest for Elgsjø.

Illustrasjonen viser veinettet slik det skal se ut i dagsonen på Seljestad.
Les også:

Disse firmaene skal bygge ny E134-tunnel til 2,8 mrd

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.