KNM Helge Ingstad

Vedlikeholdsplanen for KNM Helge Ingstad kanselleres inntil videre

Fregatten er ute av tørrdokken.

Fregatten er ute av tørrdokken.

– Minimalt med ressurser vil bli benyttet på fartøyet med unntak av konservering av viktig utstyr, sier kapteinløytnant Thomas Gjesdal i Sjøforsvarsstaben Foto: Eirik Helland Urke

Spill av videoen øverst for å se da KNM Helge Ingstad ble satt på vannet igjen.

Sjøforsvaret vil ikke bruke store ressurser på KNM Helge Ingstad før de vet hva det vil koste å gjøre fregatten operativ. Tirsdag ble den tatt ut av tørrdokken.

Det var 8. november i fjor at fregatten kolliderte med tankskipet Sola TS i Hjeltefjorden i Hordaland.

– Vedlikeholdsplanen for fartøyet er kansellert, og minimalt med ressurser vil bli benyttet på fartøyet med unntak av konservering av viktig utstyr, sier kapteinløytnant Thomas Gjesdal i Sjøforsvarsstaben til Forsvarets forum (ekstern lenke, åpner i nytt vindu).

Tre uker i tørrdokk

Fregatten har ligget i tørrdokken på Haakonsvern siden 10. april for å tette de siste skrogskadene slik at fregatten igjen kan flyte.

Tirsdag ble KNM Helge Ingstad tatt ut, men den vil likevel bli værende på Haakonsvern i påvente av en beslutning om hva som skal skje med fartøyet.

Ifølge Forsvarsmateriell skal de levere en rapport til Forsvarsdepartementet før sommeren. Der vil de beskrive tilstanden, kostnader ved å bygge opp igjen fregatten og en anbefaling om hva som bør gjøres.

Politiet var med å gjennomføre en gjenskaping av fregattulykken natt til 2. april. De har deretter begynt å gjennomføre oppfølgingsavhør av de involverte på grunnlag av informasjonen de fikk under gjenskapingen.

Politiet sikter seg inn på å gjøre ferdig hoveddelen av etterforskningen før sommeren. Når etterforskningen er ferdig går politiet inn i påtalefasen.

153 dager etter havariet fløt fregatten igjen på egen hånd. Foto: Eirik Helland Urke

Til Forsvarets Forum sier kommandørkaptein Arild Øydegard i Forsvarsmateriell at de aller fleste komponentene har fått store vannskader, og at det derfor ikke vil være naturlig å vedlikeholde dem før de vet om de skal repareres eller erstattes.

 

Kommentarer (8)

Kommentarer (8)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå