Fiberledninger i veien skal gi beskjed om når tungtransport sliter på denne strekningen av E8 i Troms.
Fiberledninger i veien skal gi beskjed om når tungtransport sliter på denne strekningen av E8 i Troms. (Bilde: Lisbeth Nilsen/ Statens Vegvesen)
EKSTRA

E8 SKIBOTNDALEN 

Ved hjelp av kabler skal Vegvesenet lytte seg frem til trafikkproblemer

Kan avgjøre størrelse, hastighet og problemer på kjøretøy som passerer. 

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

De tynne strekene på veien er ikke spesielt imponerende, men noen centimeter ned, under bakken er strekene spekket med teknologi. 

Den siste tiden har nemlig Vegvesenet frest opp tynne striper to steder langs E8 i Troms. 

I mikrogrøftene er det lagt ned akustiske fiberledninger, kabler som lytter til trafikken som kjører forbi.

Utfordrende vei

Fiberkablene er en del av Borealisprosjektet. Et prosjekt der etaten, i samarbeid med det finske veivesenet tester ut en rekke ulike intelligente transportløsninger. 

Det ene stedet kablene er plassert er i en krapp sving midt i en bakke der tungtransport gang på gang setter seg fast hver eneste vinter. 

– Dette er en bakke med svært vanskelige kjøreforhold på vinteren. Kjøretøyene må kjøre over ei smal bru og mister mye fart, og blir gang på gang stående fast på vinterstid, forteller Lisbeth Nilsen, seniorrådgiver i Statens vegvesen.

Målet er at kablene skal kunne varsle om stillestående kjøretøy.

Varsler andre kjøretøy

Fiberkablene fungerer ved at det går lys gjennom dem som blir forstyrret av vibrasjonene hver gang et kjøretøy passerer.

Forstyrrelsene varierer etter blant annet retning, størrelse og hastighet på kjøretøyene. 

– Målet er å kunne bruke denne informasjonen til å varsle andre kjøretøy på samme strekningen og dermed skape tryggere vinterveier i et svært krevende område, sier Nilsen. 

Alle detaljer er ikke fastsatt ennå, men Nilsen sier en mulig løsning kan være å koble målingene opp mot informasjonstavler som varsler sjåfører på vei i samme retning. 

Ulike ITS-løsninger

Fiberkablene er bare ett av mange tiltak Statens vegvesen tester ut i Borealisprosjektet. 

Tidligere i år monterte etaten også sensorer på to lastebiler som kjører langs veien fra Skjervøy i Troms til Helsinki i Finland. 

Sensorene gjør at de to trailerne kommuniserer med bakkesystemer, som igjen skal dele informasjon til trafikanter ute på veien. 

I tillegg til dette har etaten montert opp mye vanlig teknologi som værstasjoner, kameraer, tellepunkter og reisetidsantenner langs strekket. 

– Det nyeste vi har satt i gang med nå er et innovasjonsprosjekt som går ut på å hente inn ideer fra næringslivet. Vi ønsker at næringslivet skal komme med gode ideer til oss, som kan løse de utfordringene vi har på strekningen. Til dette kan de benytte data fra de installasjonene vi har holdt på med å sette opp i år, og skal fortsette med til neste år, sier Nilsen.

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)