De mest synlige forandringene på Gripen demo i forhold til tidligere versjoner, er at hjulopphengene er trukket ut på vingene og at luftinntakene er noe utvidet. (Bilde: Peter Karlsson, Svarteld form & )
Åke Svensson, konsernsjef i JAS Gripen-produsent Saab. (Bilde: Claudio Bresciani / SCANPIX)

Varsler kutt i JAS-programmet

  • Industri

Pengemangel i det svenske forsvaret kan ramme utviklingen av kampflyet JAS Gripen, som Norge vurderer å kjøpe.

I desember skal regjeringen ta stilling til om Luftforsvaret skal fly amerikansk eller svensk de neste to generasjonene.

Totalt skal det spares 2,3 milliarder svenske kroner på materiell fra 2011, listen over prosjekter som stoppes eller bremses er lang, og JAS Gripen er på listen over prosjekter som reduseres.

Les også: Kan koste halvparten av Gripen
Slakter norsk jagerflyalternativ
Haakon Lie vil ha JAS Gripen
Norges-Gripen skyter fart
Jagerpilot advarer mot Gripen



Må sikre garantier

Generalsekretær i Norges Forsvarsforening, Åge Hamang ser større problemer i forhold til volumet som skal produseres, maks et hundretalls fly, sammenlignet med JSF sine 3000 – 5000 fly.

– Det svenske volumet er veldig lite, og dermed sårbart, sier han til Teknisk Ukeblad.

Hamang har vært jagerpilot, sjef for planavdelingen ved Luftforsvarsstaben, for luftstridskreftene i Nord-Norge og for NATOs flystyrker i Norge. Han får støtte fra Jacob Børresen, tidligere ansvarlig for planlegging og ledelse av NATOs operasjoner i det tidligere Jugoslavia. Nå tilknyttet Norsk institutt for strategiske studier - med ansvar for instituttets forsvarsstudie om luftmakt.



Få som deler kostnadene

– Hvis produksjonsvolumet og antall kunder blir for lite, blir det færre å dele kostnadene til utvikling og vedlikehold på. Da kan levetidskostnaden på flyet bli høy. Fordelen med F-16, selv om det kostet relativt mye, var at det var mange å dele utviklingskostnadene på, forteller han.

Børresen tror derimot ikke at dette kostnadskuttet er så viktig for Norges beslutning om kjøp av JAS Gripen eller F-35.

– Det som vil avgjøre den videre utviklingen av Gripen vil være hvor mange andre kunder de får, ikke bare Norge, men også Danmark og Nederland.

Da nyheten ble kjent i Sverige, sendte Saab ut en melding hvor de skriver at prosjektene på listen kan ha «en betydning for Saabs fremtidige struktur og retning».