(Bilde: Boeing)

Kan koste halvparten av Gripen

  • Industri

US Navy sendte tidligere i år inn et tilbud til den danske regjeringen på Boeings jagerflyalternativ Super Hornet.

Halv pris

Ifølge dansk presse skal budet ligge på rundt 240 millioner danske kroner per fly. Om budet baserer seg på de samme detaljene som hva Saab har tilbudt Gripen for, er det rundt halve prisen. I Saab er man skeptisk.

- Man vet aldri hva budene inneholder. Amerikanske fly tilbys vanligvis uten motor. I Australia betalte regjeringen like under en milliard svenske kroner per stykk for Super Hornet, sier Owe Wagermark i Gripen International til Ny Teknik.

Les også: Boeing melder seg på i jagerflykampen

- Gammelt

De er ikke redde for konkurransen.

- Super Hornet er jo veldig stort og et gammelt fly. Det duger i dag, men om det skal leveres i 2015 og holde i 30-40 år til, er det en konstruksjon som ikke holder, sier Wagermark.

Amerikanerne har allerede Lockheed Martins Joint Strike Fighter med i danskenes jagerflyspørsmål, mens altså Saabs JAS Gripen er det andre alternativet.

Tidligere har JSF vært tippet som vinner. Som NATO-land er Danmark med i utviklingssamarbeidet til JSF, og regjeringen har allerede satset mange hundre millioner danske kroner på arbeidet.

BILDESERIE: Danskenes nye jagerflyalternativ

Kan bli dyrt

Samtidig spår kritikerne at JSF blir et langt dyrere alternativ enn først skissert, i tillegg til at testflygningene er svært forsinkede.

Super Hornet ble i 1997 avskrevet som alternativ for det danske forsvaret, men i vår åpnet forsvarsminister Søren Gade igjen for at Boeing kunne være med i konkurransen.

Ifølge Boeing har Super Hornet utviklet seg siden da, og de sier at det er en troverdig lavpriskandidat.

Les også:

Boeing forsøkte også å komme med i den norske jagerflydebatten, men de rakk ikke fristen.

– Det var en interessant briefing. Men Boeing fikk klar beskjed om at slik det ligger an nå, er det ingen mulighet til å inkorporere dem i konkurransen. Vi har de samme kandidatene vi har hatt siden konkurransen ble opprettet i 2005, sa informasjonsansvarlig Jarle Ramskjær i kampflyprosjektet til TU.no tidligere i år.