ELVARME: Boeing har kommet til at elektrisk oppvarming er nødvendig i Dreamliner 7E7 for å unngå tung og vingeprofil-ødeleggende ising. (Bilde: BOEING)

Varmer vingene med strøm

Flyet skal oppholde seg 14 kilometer over bakken i minus 60 grader i timevis, så Boeing har kommet til at oppvarming er nødvendig for å unngå tung og vingeprofil-ødeleggende ising.

Systemet er opprinnelig utviklet for å holde helikopterrotorer isfrie.

Ultra Electronics Holdings i Storbritannia er hovedkontraktør for utviklingsarbeidet. De har ansvar for integrering av utviklingsarbeidet og for den styrende programvaren med tilhørende elektronisk utstyr. Engelske GKN vil utvikle, lage og levere de elektrisk ledende matten som skal gi vingene nødvendig varme.

7E7 blir det første passasjerflyet som bruker varme for å holde vingene isfrie.

De må gjøre det fordi de ikke tapper varm kompressorluft fra motorene, og leder den inn i vingefremkanten – mellom frontbjelke og forkanthud, slik andre flybyggere gjør.

Boeing vil ikke tappe kompressorene for luft fordi motorene trenger alt det oksygen de kan få.

Det er tynn luft på de høyder 7E7 skal fly, og flyet skal kunne bære 250 passasjerer over 14 000 km samtidig som drivstoff-forbruket må være konkurransekraftig lavt, per passasjersete regnet.





ELVARME: Boeing har kommet til at elektrisk oppvarming er nødvendig i Dreamliner 7E7 for å unngå tung og vingeprofil-ødeleggende ising. FOTO: BOEING