Høsten 2024 ble hurtigbåtene MS Baronessen satt i drift i Oslofjorden.
Båtene, som skal gå mellom Lysaker og Nesodden, skal benytte et nyutviklet konsept med batteribytte, kalt Shiftr.
Men et halvt år etter oppstart går de fremdeles på diesel.
14.000 liter i måneden
Tall E24 har fått tak i viser at båten har brukt 43.315 liter diesel i første kvartal i år.
Det tilsvarer over 14.000 liter diesel i måneden i snitt for januar, februar og mars.
– Fartøyene ikke er i normal ruteproduksjon ennå. MS Baronessen er i testfase, og det benyttes andre fartøy som erstatning. I overgangsfasen seiler båtene i hybrid drift, forklarer pressevakt i Ruter, Øystein Dahl Johansen, til E24.
Forsinket robot
De to hurtigbåtene er levert av Norled og har blitt bygget om for å kunne kjøres utslippsfritt.
De skal benytte seg av batteribytteteknologi, som gjør det mulig å seile fort over litt lengre avstander uten å ha store og tunge batterier som krever lengre liggetid for lading.
Ved å bruke en begrenset batterikapasitet med mindre vekt, reduseres fartøyenes energiforbruk og gjør det mulig å opprettholde høy fart.


Fartøyene er bygget som hybride fartøy med dieselmotor, men skal bruke energi fra batterier i størst mulig utstrekning, det vil si 70–80 prosent.
Men, for å kunne kjøre utslippsfritt, er båtene avhengige av en robot som effektivt skifter batteri når de ligger til kai. Denne teknologien er forsinket.
Dette vil tidligst skje i fjerde kvartal i år, skriver E24.

Umoden teknologi skal kutte utslipp: – Tror på en mirakelkur