USAs forsvar: Feil gjort av piloten førte til flystyrten i Nordland

Fem måneder etter flyulykken i Beiarn i Nordland der fire personer mistet livet, har USAs forsvar konkludert med at feil gjort av piloten var årsaken.

USAs forsvar: Feil gjort av piloten førte til flystyrten i Nordland
Bell Boeing V-22 Osprey er et amerikansk militært luftfartøy med en 12-meter tiltrotor på hver vinge. Tiril Haslestad / Forsvaret

– Etterforskningen har konkludert med at årsaken til flyulykken var pilotfeil, skriver US Marines i en pressemelding søndag ettermiddag, ifølge NRK.

Flyet styrtet i Beiarn i Nordland fredag 18. mars da det var på et treningsoppdrag som del av

Fakta om V-22 Osprey

  • Bell Boeing V-22 Osprey er et amerikansk militært luftfartøy med en 12-meter tiltrotor på hver vinge.
  •  Luftfartøyet kan ta av og lande vertikalt eller på en kort rullebane som et helikopter, og fly som et vanlig propellfly når det er kommet i luften.
  • Fly av denne typen var stasjonert i Bodø under Nato-øvelsen Cold Response og ble benyttet av US Marines.
  • V-22 Osprey-utgavene til US Marines brukes hovedsakelig til transport av tropper og utstyr og brukes operativt i en rekke ulike terreng og landskap.
  • MV-22B er betegnelsen på den utgaven som det amerikanske marinekorpset benytter og er typen som styrtet i Beiarn. MV-22 er også i stand til å operere fra skip.
  •  Luftfartøyet fløy første gang i 1989 og gikk inn i aktiv tjeneste for det amerikanske militæret rett etter årtusenskiftet.
  • Siden 2007 har flytypen vært involvert i 30 ulykker av ulik alvorlighetsgrad.

Kilder: Store Norske Leksikon, Wikipedia, Luftforsvaret og The Aviation Safety Network.

(©NTB)

Nato-øvelsen Cold Response. Flyet lettet fra Bodø og skulle gjennomføre en treningsflygning, før retur til Bodø.

Pilotens handlinger under flygingen, eller mangel på handlinger, var den direkte årsaken til ulykken, heter det i rapporten. Det skrives også at det ikke er kjent hvem av de fire om bord i flyet som var pilot.

Det er det amerikanske forsvaret som har ledet etterforskningen etter ulykken. En representant fra det norske forsvaret har også deltatt i etterforskningen.

I tillegg til pilotfeil har de undersøkt flere andre faktorer som årsak til ulykken, blant annet værforhold, prosedyrer for flyging i lav høyde, feil knyttet til vedlikehold og registrering av denne og erfaring med å fly i fjellandskap.

– Det er konkludert med at ingen av de fem faktorene var direkte eller medvirkende årsak til ulykken, heter det i rapporten.

Flyet var av typen V-22 Osprey.

Les også

Les mer om: