ELEKTRISK

Unge ingeniører hevder de setter verdensrekord for inwheel-motor

Det mangler ikke dreiemonent når slovenske Elaphe tilbyr sin nye inwheel-løsning.

Elaphe har konvert en Audi R8 til elektrisk drift. Inwheel-motoren kan skimtes inne i felgen.
Elaphe har konvert en Audi R8 til elektrisk drift. Inwheel-motoren kan skimtes inne i felgen. Foto: Elaphe
13. mai 2019 - 16:11 | Endret 14. mai 2019 - 10:30

Mot slutten av året skal Elaphe Propulsion Technologies, et ungt ingeniørselskap fra Slovenia, sette i gang lavskalaproduksjon av inwheel-motoren L1500.

De elektriske inwheel-motorene skal passe i felger på 19 tommer og oppover, og kan levere 147 hestekrefter per hjul. Som er hyggelig nok, spesielt hvis man har drift på alle fire. Men det er i avdeling for dreiemoment at Elaphe virkelig skiller seg ut fra mengden.

De hjulmonterte elmotorene deres skal nemlig levere inntil 1500 newtonmeter per hjul – totalt 6000 newtonmeter hvis bilen har trekk på alle fire. 

Elaphe har testet ut motorene i en rekke ulike kjøretøy, fra små Smart-biler til SUVer som BMW X6 og sportsbilen Audi R8. I deres elektrifiserte versjon av sistnevnte ble det oppnådd en akselerasjon fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder, som ifølge Elaphe er verdensrekord for en bil med inwheel-motor.

Underselskaper av hydrogenselskapet Nel ble ilagt bøter på til sammen 25 millioner kroner etter at en hydrogenstasjon i Sandvika eksploderte i juni 2019.
Les også

Nel får kraftig redusert straff etter hydrogen-eksplosjon

Fordelene er flere. Ikke bare frigjør inwheel-motorene plass som kan brukes til f.eks. bagasjeplass eller batteripakken. Da Elaphe bygget om en konvensjonell BMW X6 til elektrisk drift med hjulbaserte motorer, utgjorde besparelsen ved å fjerne motor, transmisjon osv. rundt 400 kilo. Dette er vekt som kan brukes til batteripakken. Elaphe har ikke oppgitt vekt på motoren, men en mindre motor ved navn M700 har vekt på 23 kilo.

En mulig ulempe er at skivebremsene nå blir innkapslet i den hjulbaserte motoren, og kan få mindre kjøling. En annen mulig hump i veien er at motorene ligger mindre beskyttet enn ved konvensjonelle løsninger, der motor og drivverk har en mer sentralisert beliggenhet.

TU retter: I den opprinnelige versjonen av denne saken sto det at fire inwheel-motorer ville ha langt høyere dreiemoment enn SUVer fra BMW, Range Rover osv. Dette medfører ikke riktighet, og setningen er fjernet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.