Tviler på kalkylen

– Bøygen er ikke kabelen eller legging av den, men at det ikke er mulig å bruke vekselstrøm i kabelen. Med de avstander og energimengder det er snakk om i Nordsjøen, kreves en omformer på plattformen som gjør likestrøm fra kabelen til vekselstrøm. Omformere er store og tunge, sier teknisk direktør Kjell Bjørløw-Larsen hos Alcatel Kabel til Teknisk Ukeblad. Selskapet har vært med å utrede slike prosjekter i mange år, og jobber for å finne lønnsomme løsninger.

Stort og tungt

Uviklingssjef Terje Rogne hos Stadt Automasjon deler oppfatningen:

– Det går ikke ukritisk å flytte utstyr som er optimalisert for land.

Inntil i sommer arbeidet Rogne som forsker ved Sintef Energiforskning. Han tror det er mulig å spare både vekt og volum ved å gå fra luftkjøling til bruk av deionisert vann som kjølemedium.

Senioringeniør Jørgen Myre i Siemens arbeider med en doktorgrad om problemene ved strømforsyning fra land til oljeplattformer. Også han mener at vekt og volum på omformerne vil bli den største utfordringen.

– Jeg vil først og fremst se på de roterende kompensatorene. Der er det nok noe å hente ved å benytte moderne reguleringskonsepter. Det bør også være mulig å redusere den roterende massen, tror Myre.

Isolasjonsavstand i luft er et annet punkt hvor det kan spares volum. – Det er et økonomisk spørsmål. Hvis høyere effekttap under overføringen kan aksepteres, er det mulig å redusere spenningen. Da kan isolasjonsavstanden reduseres. Ved en halvering av lineær isolasjonsavstand trenger en ikke mer enn ¼ av arealet eller 1/8 av volumet, forklarer senioringeniør Myre.

Tviler på prisanslag

Myre er skeptisk til BPs anslag om at en el-motorvei fra land til plattformene i Nordsjøen vil koste 18 milliarder kroner. – Jeg skulle gjerne sett regnestykket til BP, sier han.

Spørsmål er også om planen kommer for sent: – Det vil ikke bli bygget mange store plattformer lenger, og kostnadene ved ombygging av eksisterende plattformer til å motta strømforsyning fra land, vil bli enorme.

Myre tror det vil bli vanskelig å få leverandørene til å legge mye krefter i nyutvikling av vekselrettere uten en viss sikkerhet for at det er kunder som er villig til å betale de høye kostnadene.

Kan være mulig

Senioringeniør Snorre Frydenlund i ABB utfordrer Siemens' skepsis til pris. Frydenlund mener at det ikke vil være aktuelt å installere omformere på hver plattform.

– Det må bli én omformer med vekselstrømforbindelse til nærliggende plattformer i et kluster. I så fall kan den installeres på en utfaset plattform, og behovet for å stenge produksjonen blir langt mindre, foreslår Frydenlund.

ABB har fått forholdsvis stor oppmerksomhet rundt sitt system HVDC Light, som ble lansert i 1997. Dette systemet er ikke avhengig av roterende kompensatorer og kompliserte transformatorer. Systemet er basert på seriekoplede transistorer. – HVDC Light er et modulbasert system, i teorien kan det installeres på boreplattformer, sier senioringeniøren i ABB.

I forhold til tradisjonelle omformere antyder Frydenlund at vekten, så vel som plassbehovet, kan bli mer enn halvert.