MARITIM

Tvangsarbeidere bygget norske skip: Fortsetter å sjekke utenlandske verft for tvangskontrakter

GIEK har foreløpig ikke fått info om tvangsarbeidere på utenlandske verft, men fortsetter å sjekke.

Her, ved Crist-verftet i Gdynia, omkom en nordkoreansk arbeider under sveising på skroget til det norske skipet Polar Empress.
Her, ved Crist-verftet i Gdynia, omkom en nordkoreansk arbeider under sveising på skroget til det norske skipet Polar Empress. Bilde: Lars Taraldsen
Lars TaraldsenLars TaraldsenJournalist
9. aug. 2019 - 10:25

En rekke norske skip ble bygget ved hjelp av nordkoreanske arbeidere i Polen. På ett av skipene – det norske superskipet «Polar Empress» omkom en av dem i en stygg ulykke, der mannen brant i hjel.

Dette skjedde på Crist-verftet i Gdynia i Polen. Her jobbet en rekke nordkoreanske arbeidere i flere år, ansatt gjennom bemanningsselskapet Armex.

Ifølge forskere ved Leiden University var nettopp disse arbeiderne å anse som tvangsarbeidere.

Les avsløringen her.

Minst tre er døde etter en eksplosjon i et underjordisk anlegg ved et vannkraftverk i Nord-Italia.
Les også

Italia: Frykter flere døde etter eksplosjon i vannkraftverk

Uavhengige vurderinger

Avsløringene fra Teknisk Ukeblad førte blant annet til omfattende endringer.  Daværende næringsminister Monica Mæland svarte stortingsrepresentant Kjell Ingolf Ropstad (Krf) om at Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) og Eksportkreditt Norge ville gjennomføre uavhengige tredjepartsvurderinger av arbeidsforholdene ved enkelte verft.

Dette har blitt gjort også, ifølge GIEK.

– Vi foretar jevnlig undersøkelser av utenlandske verft som vi ikke kjenner. Vi bruker interne ressurser, men også ofte tredjepartskonsulenter for å utføre denne type undersøkelser, ifølge Allon Groth, kommunikasjonssjef i GIEK.

De 24 medlemsverftene i Norske Skipsverft fikk nye kontrakter verdt 21 milliarder kroner i 2023, det vil si en solid oppgang på 2018 prosent fra året før.
Les også

Norske verft fikk over 200 prosent økning i skipsordre

Fortsetter undersøkelsene

Mandatet til tredjepartskonsulentene er å se på blant annet arbeidsforhold, HMS, og ivaretakelse av lokale lover. Dette inkluderer risiko for at det skal befinne seg utenlandske arbeidstakere med tvangslignende kontrakter på verftene, ifølge Groth.

Men siden forrige gang dette ble omtalt har det ikke blitt funnet noen tegn på tvangsarbeidere ved verft, der GIEK-støttede prosjekter bygges.

– Vi har ikke mottatt informasjon som indikerer tvangsarbeid på utenlandske verft, sier han.

Han understreker at GIEK vil fortsette med undersøkelser.

– Vi vil uføre slike undersøkelser også for nye søknader som gjelder verft som vi ikke kjenner fra før, sier han.

Finansidrektør Christian Knutsen og administrerende direktør Bente Hetland i North Sea Container Line er svært opptatt av å ha mest mulig miljøvennlige skip. De har stor tro på ammoniakk.
Les også

Får verdens første containerskip på ammoniakk

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.