Maritim

Tvangsarbeidere bygget norske skip: Fortsetter å sjekke utenlandske verft for tvangskontrakter

GIEK har foreløpig ikke fått info om tvangsarbeidere på utenlandske verft, men fortsetter å sjekke.

Her, ved Crist-verftet i Gdynia, omkom en nordkoreansk arbeider under sveising på skroget til det norske skipet Polar Empress.
Her, ved Crist-verftet i Gdynia, omkom en nordkoreansk arbeider under sveising på skroget til det norske skipet Polar Empress. Bilde: Lars Taraldsen
Lars TaraldsenLars Taraldsen– Journalist
9. aug. 2019 - 10:25

En rekke norske skip ble bygget ved hjelp av nordkoreanske arbeidere i Polen. På ett av skipene – det norske superskipet «Polar Empress» omkom en av dem i en stygg ulykke, der mannen brant i hjel.

Dette skjedde på Crist-verftet i Gdynia i Polen. Her jobbet en rekke nordkoreanske arbeidere i flere år, ansatt gjennom bemanningsselskapet Armex.

Ifølge forskere ved Leiden University var nettopp disse arbeiderne å anse som tvangsarbeidere.

Les avsløringen her.

De neste åtte årene vil Europa ferdigstille rundt 40 kampfartøy av fregattstørrelse og samtidig modernisere en rekke eldre enheter, skriver innleggsforfatteren. Dette er den  italienske fregatten Carlo Margottini.
Debatt

Vi står ikke alene: Europa bygger fregatter, mange fregatter

Uavhengige vurderinger

Avsløringene fra Teknisk Ukeblad førte blant annet til omfattende endringer.  Daværende næringsminister Monica Mæland svarte stortingsrepresentant Kjell Ingolf Ropstad (Krf) om at Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) og Eksportkreditt Norge ville gjennomføre uavhengige tredjepartsvurderinger av arbeidsforholdene ved enkelte verft.

Dette har blitt gjort også, ifølge GIEK.

– Vi foretar jevnlig undersøkelser av utenlandske verft som vi ikke kjenner. Vi bruker interne ressurser, men også ofte tredjepartskonsulenter for å utføre denne type undersøkelser, ifølge Allon Groth, kommunikasjonssjef i GIEK.

Slik illustrerer Sjöfartsvärket designet av de nye statlige isbryterne.
Les også:

Norsk verft tapte konkurranse: : Tilbudet var 1,5 milliard høyere enn vinneren

Fortsetter undersøkelsene

Mandatet til tredjepartskonsulentene er å se på blant annet arbeidsforhold, HMS, og ivaretakelse av lokale lover. Dette inkluderer risiko for at det skal befinne seg utenlandske arbeidstakere med tvangslignende kontrakter på verftene, ifølge Groth.

Men siden forrige gang dette ble omtalt har det ikke blitt funnet noen tegn på tvangsarbeidere ved verft, der GIEK-støttede prosjekter bygges.

– Vi har ikke mottatt informasjon som indikerer tvangsarbeid på utenlandske verft, sier han.

Han understreker at GIEK vil fortsette med undersøkelser.

– Vi vil uføre slike undersøkelser også for nye søknader som gjelder verft som vi ikke kjenner fra før, sier han.

Det første av totalt 89 tunnelelementer skulle egentlig vært seilt ut og nedsenket i Femern for halvannet år siden. Men flere hindringer står i veien, så nå hoper elementene seg opp i Rødby
Les også:

Tysk-dansk tunnelkrise: 73.000-tonns betong­klosser fyller opp havnen

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.