Krillbåten Antarctic Endurance

Tusenvis av sensorer skal gi krillfiske som kun erfarne kapteiner kunne før

Antarctic Endurance er verdens første krillbåt bygget fra bunn.

Antarctic Endurance drar til Sørishavet som første spesielabygde krillfartøy. Foto: Aker Biomarine.
Antarctic Endurance drar til Sørishavet som første spesielabygde krillfartøy. Foto: Aker Biomarine.
EKSTRA

Antarctic Endurance er verdens første krillbåt bygget fra bunn.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Krillbåten Antarctic Endurance er den første som er bygget med den hensikt å fiske krill i Sørishavet. Tidligere krillbåter har vært ombygde fiskefartøy. Dermed har ikke rederiet gjort noen kompromisser under byggingen, forklarer Matts Johansen, direktør i Aker Biomarine.

– Alt fra skroget til fabrikken er tilpasset krillfisket generelt og vår operasjon spesielt, sier Johansen.

Fredag blir fartøyet døpt i Ålesund og i månedsskiftet januar og februar stimer det mot Sørishavet for en innkjøringsperiode. 

Skroget er bygget i Vards anlegg i Tulcea i Romania, mens resten av båten er bygget ved Vard Brattvåg. Båten skal ha lugarplass til om lag 60 personer. Totalkostnaden for det 130 meter lange fartøyer er 1,1 milliarder kroner.

Maskinlæring 

Båten er utstyrt med flere tusen sensorer i prosessanlegget og maskinrommet. I tillegg er det sensorer som måler temperatur, vær og vind, trykk og vanngjennomstrømming. Alle signalene logges, og sammen med GPS-signaler skal de brukes til maskinlæring for å kunne fiske krill på en mest mulig kostnadseffektiv måte.

– I mange fiskerier, inklusive vårt, er dette kunnskap som kun sitter i hodet til kapteiner basert på årevis med erfaring innen fiskeri. De ser på været og vinden og sammenligner med hvordan det var i fjor. Sånn får en følelse av hvordan forholdene er. Nå bygger vi data på dette og vil få nøyaktige modeller. Når det er sagt så er det ingenting som kan erstatte den kunnskapen våre gode kapteiner har, sier Johansen.

Målet er å vite når og hvor mye krill det er på de ulike fiskefeltene.

Antarctic Endurance

  • Aker Biomarines krillfartøy er bygget av Vard.
  • Fartøyet er 129,6 meter langt og kostet totalt 1,1 milliarder kroner å bygge. 
  • Lageret skal kunne holde 6300 kubikkmeter, og drivstofftankene skal holde 2300 kubikkmeter drivstoff.
  • Motoren er levert av Rolls-Royce, brosystemet av Vard elektro, fiskeredskapene av Rapp Merine, kransystemet av Aukra Maritime, sonar og ekkolodd fra Simrad og radar fra Furono.

Pumper under overflaten

En annen nyvinning på fartøyet er en metode for pumpe krillen fra trålen til båten under vann. Selskapet har fra før utviklet Eco harvesting-systemet, der en slange koblet til bunnen av trålen pumper krillen direkte om bord i fartøyet mens den fisker ved hjelp av vakuum. På den måten trenger ikke trålen med den skjøre krillen å tas opp i fartøyet.

Det nye på Antarctic Endurance er at innhugget med systemet som pumper krillen om bord er under overflaten, mens det tidligere var over overflaten. Når fartøyet ikke fisker lukkes en ventil og systemet flyttes oppover på skroget via en skinne slik at det ikke tar skade under vann.

– Vi har en kobling under vannflaten slik at vi ikke får så stor løftehøyde og får pumpet det enklere inn. Så løfter vi systemet opp når vi skal ta trålen opp slik at vi kommer til og får koblet det opp. På de andre båtene står dette fast. Dette er et nytt system som klyngen her oppe har løst i fellesskap, sier prosjektleder for den nye båten, Eldar Vindvik.

Ikke stedet for prototyper

Krillbåten skal oppholde seg tre måneder om gangen i Sørishavet. Alternativ framdrift er dermed ikke aktuelt. Likevel har de de gjort mange små grep for å spare drivstoff og redusere utslipp.

– Antarktis er ikke stedet for prototyper, i hvert fall ikke så mange, så vi har kjent teknologi, men det er tatt mange små steg for å ta hånd om vårt CO2-fotavtrykk. Vi tar vare på energi fra steam og propellanlegget og regenererer strøm fra vinsjene. Varmegjenvinning fra oppvarming av innredningen er et lite, men ganske nytt steg. Vi har vannrør med spillvarme i hele innredningen i gulvene. Vi bruker også LED-lys, sier Vindvik, og legger til at de vurderer hybrid framdrift for andre prosjekter.

Fullverdig fabrikk

Fabrikken og lageret om bord er større enn på andre krillbåtene. Fabrikken går over to plan under dekk. I tillegg er det store oppholdsrom, kino, boblebad og treningsrom. 

– Vi prøver å ta ekstra på mannskapet som er lenge ute av gangen, sier Johansen.

Broa er av typen SeaQ fra Vard, som i utgangspunktet ble designet for offshorefartøy. Systemet går ut på å fjerne flest mulig knapper og samle kontrollene. Kapteinen har et dra og slipp-system på skjermen slik at hun kan styre hvilke systemer som skal overvåkes på hvilke skjermer.

Johansen trekker også fram automatiske kraner som en egenskap som kommer til å gjøre lastingen og lossingen til havs enklere.

En av to konsesjoner

Aker Biomarine Antarctic fikk tildelt en av de to krillkonsesjonene fra norske myndigheter på slutten av fjoråret. Den andre konsesjonen gikk til Rimfrost Antarctic.

7. januar i år tapte Aker Biomarine patentstriden mot Rimfrost. Saken dreier seg om en patent for å skille ut fluor fra krill slik at den kan brukes til kosttilskudd. Teknologien var knyttet til krilltråleren Juvel, som ble tvangssolgt til Aker-selskapet da Emerald Fisheries gikk konkurs.

Aker Biomarine mente patenten for teknologien fulgte med salget av Juvel, mens Rimfrost, som eide Emerald Fisheries, mente de også eide patentene. Aker Biomarine har ikke bestemt seg for om de skal anke dommen fra tingretten.

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå