TUNNELER

Tunnelstein fra Nordøyvegen blir til fiskehavn på Gjøsund

Møre og Romsdal fylkeskommune gir bort 80.000 kubikkmeter tunnelstein fra masselageret til Nordøyvegen sør på Fjørtofta.

Møre og Romsdal fylkeskommune har gitt Aurstad Tunnel 80.000 kubikkmeter tunnelstein fra masselageret til Nordøyvegen sør på Fjørtofta.
Møre og Romsdal fylkeskommune har gitt Aurstad Tunnel 80.000 kubikkmeter tunnelstein fra masselageret til Nordøyvegen sør på Fjørtofta. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
30. aug. 2021 - 12:11

Det er Aurstad Tunnel som har fått tillatelse til å utnytte den store steinressursen i forbindelse med byggingen av en ny fiskehavn i Gjøsund. Entreprenørselskapet har fått steinen vederlagsfritt, mot at de selv besørger transporten av den, opplyser Møre og Romsdal fylkeskommune.

Totalt utgjør dette om lag en fjerdedel av all tunnelsteinen som er lagret på Fjørtofta.

Her blir tørrmuren i det som kalles Minesvingen i Stalheimskleiva bygd opp igjen i august 2021.
Les også

Vegvesenet: Trenger flere fagfolk som har dreisen på slegga

4000 seminlass i tre måneder

Aurstad Tunnel starter transporten av steinen denne uka. Først på semitrailer (trekkvogn og henger) fra massedeponiet, over den nye veien som er under bygging og til anleggskaia i hamna på Fjørtofta. Derfra blir tunnelsteinen transportert videre på lekter til Gjøsund.

80.000 kubikk med tunnelstein gir om lag 4000 transporter med semitrailer mellom masselageret og kaia. Planen er å transportere 1000 kubikkmeter tunnelstein om dagen i tre månader. 

– I hovedsak vil transporten gå på veien som ennå ikke er åpnet for trafikk, men man må gjennom et boligområde for å komme til kaia. Vi stiller krav om nødvendig renhold av veien og at skader og slitasje på vegen som følge av tung transport må utbedres. Totalt sett er dette beste måten å transportere steinen på, forteller Marianne Nærø, som er prosjektleder for Møre og Romsdal fylke på Nordøyvegen.

Entreprenører i midt-Norge kan vente seg nye veioppdrag til 50 millioner kroner i året.
Les også

Vegvesenet kommer med veioppdrag for inntil 300 millioner i Midt-Norge

Mer tunnelstein

Møre og Romsdal fylkeskommune kan i følge reguleringsplanen lagre steinen fra masselageret sør på Fjørtofta fram til 2037. Det er også et masselager nord på Fjørtofta. Her er det ikke lov å ta ut stein etter at Nordøyvegen er åpnet. Tildekking og tilbakestilling av dette området er en del av byggingen av veiprosjektet.

Birger Steen tok over som daglig leder i Freyr i fjor.
Les også

Freyr: Skulle bli Norges første batterifabrikk – vurderer å selge

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.