PROSJEKTERING

Trygg Trafikk advarer mot smale motorveier

Frykter 110 km/t på smalere veier vil gi flere alvorlige ulykker.

Statens vegvesen åpner for flere og smalere motorveier, men det vil ikke Trygg Trafikk ha noe av. Her E18 ved Fosskolltunnelen i Lierbakkene i Lier i Buskerud.
Statens vegvesen åpner for flere og smalere motorveier, men det vil ikke Trygg Trafikk ha noe av. Her E18 ved Fosskolltunnelen i Lierbakkene i Lier i Buskerud. Foto: Lise Åserud/NTB Scanpix
12. feb. 2020 - 08:39

Statens vegvesen vil åpne for at det kan bygges smalere motorveier med 110-grense, men Trygg Trafikk reagerer kraftig på forslaget.

På oppdrag fra det da Frp-styrte Samferdselsdepartementet har Statens vegvesen utredet mulighetene for flere og smalere firefelts motorveier. Konklusjonen er at slike veier også kan bygges på veier med en trafikkbelastning ned mot 6.000 biler i døgnet, halvparten av det som er kravet. Det åpnes også for å bygge smalere firefelts motorveier med fartsgrense 110. Dagens 23 meter skal kunne smalnes til 20 eller 20,5 meter ved å krympe bredden på veiskuldrene.

I et høringsbrev reagerer Trygg Trafikk på konklusjonen, og de protesterer mot planene, melder VG. De ber den nye samferdselsministeren, KrFs Knut Arild Hareide, om å skrinlegge hele planen.

Frank Sve  er en av de fem representantene fra FrP som står bak forslaget om å avvikle Statens vegvesen.
Les også

Vil legge ned Vegvesenet: – Manglende sikkerhetsforståelse

Bekrefter flere ulykker

– Vi vet at fart er og alltid har vært den største og viktigste årsaken til de alvorligste trafikkulykkene. Vi må få kontroll på farten på norske veier, sier direktør Jan Johansen til avisen.

I utredningen går det fram at Statens vegvesen bekrefter at flere motorveier med høyere fartsgrense vil gi flere ulykker.

Hareide svarer via sin presseavdeling at det jobbes med saken i departementet og at det for tidlig å si når en konklusjon vil være klar.

Også Nye Veier mener det kan lages smalere motorveier. De har i sitt høringssvar foreslått å kutte bredden enda mer, til 19 meter. Den ekstra meteren mener de kan tas fra midtrabatten mellom kjørefeltene.

Et vellykket grep som har mange navn: Romlefelt, sinusriller eller det mer formelle «forsterket midtoppmerking».
Les også

Vegtilsynet skal gå romlefeltene etter i sømmene

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.