SMILER: - Vi er nok litt priviligerte. Alle vet hva vi driver med, og vi får masse goodwill på huset, sier Christoffer Lange og Helene Bosvik. (Bilde: Dag Yngve Dahle)
UNDERVEIS: Rattet må på plass hvis Shell-Eco Marathon-bilen skal duge. (Bilde: Dag Yngve Dahle)

Trives tross bunnplassering

  • Karriere

Studentundersøkelsen 2008

  • Vel 5200 studenter svarte på spørsmålene i undersøkelsen, som ble gjennomført anonymt.
  • De aller fleste av disse er studentmedlemmer i Nito og Tekna, og studerer ingeniør-, teknologi og realfag.
  • Rundt 40 prosent av de spurte har svart på undersøkelsen.
  • Majoriteten av de svarende er mellom 18 og 29 år, men også studenter opp til og over 40 år har svart.
  • Alle høgskoler og universiteter er med, men på grunn av få svar/ får eller ingen teknologistudenter er høgskolene i Akershus, Nesna, Finnmark, Volda, Harstad, Molde, Bodø og Lillehammer utelatt fra resultatene.

13. april er deadline. Da skal studentene være ferdige med å bygge deltakerbilen til årets Shell-Eco Marathon på Nogaro-banen i Frankrike i mai.

Konkurransen, der målet er å bygge en bil som kjører lengst på minst mulig energi, er studentenes bacheloroppgave på ingeniørstudiet i industriell design.

De deltar i klassen 'Urban Concept'.

- Dette er kjempegøy. Vi som deltar i bilprosjektet får på denne måten brukt alle elementene fra studiet, sier Lange.

- Vi får både teori og praksis. Vi får det beste fra to verdener, sier Bosvik.