Trenger etterutdanning

NITO’s kursansvarlige, sivilingeniør Bjørn Olsen, sier at de merker innstrammingene i næringslivet.

- Før kunne vi - av sosiale årsaker ikke minst – arrangere kurs over tre dager, med to overnattinger. Kursene ble ikke sjelden arrangert på et høyfjellshotell eller lignende. Trenden nå er klar og entydig: Bedriftene vil ofte at kursene skal gå over to tette dager med en overnatting.

Nito får stadig svar fra bedrifter som er hjertens enige i at deres ansatte bør gå kurs, men kan ikke kursene gjøres kortere da?

- Det prøver vi naturligvis å etterkomme, sier Olsen, som må innrømme at ikke alle kurs er like etterspurt.

Foran behovet

- Vi bommer noen ganger. Årsaken er ofte at de som lager våre kurs, ligger litt foran markedet i behovsopplevelse, sier Olsen.

Første gang et kurs arrangeres kommer det kanskje bare noen få, neste gang er kanskje samme kurs smekkfullt.

- Våre evalueringer basert på spørreskjemaer innlevert fra deltakerne, viser som oftest at kurset ble bedømt som matnyttig, noen kurs mer enn andre. Enkelte kurs både i og utenfor Nito arrangeres for å gi deltakerne en start, et grunnlag.

Et typisk kurs innen denne kategorien er Prosjektlederskolen, et annet Takstkurs.

- Her legges vekten på å gi ingeniøren en innføring i emneforståelse, slik at han/hun etterpå faktisk kan ta seg jobb i næringslivet innenfor dette fagfeltet og lære mer i jobben. Et grunnkurs, rett og slett. Slike har vi flere av og deltakerne gir som oftest slike kurs svært høy score.

Ifølge NITO er begrepet livslang læring over tid blitt akseptert som en nødvendighet både av arbeidstakere og arbeidsgivere. De har en helt klar oppfating her. De tilbyr derfor både faglige kurs og konferanser i tillegg til Tillitsvalgt Opplæring (TOPP).

TOPP-kursene er tilrettelagt for å gi deres tillitsvalgte opplæring tilpasset oppgaver de har i organisasjonen. Som en del av tilbudet til medlemmer og tillitsvalgte har NITO utviklet - og vil videreutvikle, e-læringsmoduler til bruk for enkeltmedlemmer og tillitsvalgte.

120 i året

Modulene omhandler temaer som er aktuelle i arbeidslivet. Alle medlemmer har tilgang til disse via NITOs medlemsnett. Totalt gjennomfører NITO ca 120 kurs/konferanser pr år, med noe over 3000 deltakere til sammen.

De senere år er samarbeidet med Tekna - Teknisk-naturvitenskapelig forening styrket, spesielt innenfor bygg- og anlegg. Også på andre fagområder forsøker organisasjonene et utvidet samarbeid.

Vi spurte NHO – Næringslivets Hovedorganisasjon - om de hadde noen oppfølging av kurs og etter utdanning, en oppfatning av hva medlemsbedriftene mener om nytten av å kjøre de ansatte på kurs. Det noe opplagte svaret fra direktør Finn Langeland var:

- Generelt kan jeg si at NHO støtter konseptet om livslang læring, dvs at man på bedriftene legger til rette for at den enkelte medarbeider løpende oppdaterer seg på kunnskap og innsikt. Derfor er det betydelig velvilje rundt om i bedriftene når medarbeidere ønsker kunnskapspåfyll. Mye av denne oppdateringen skjer på bransjenivå, så vårt system er i høyeste grad en medspiller for kompetanseheving.

Fagfora

TBL - Teknologibedriftenes Landsforening - driver en bred seminarvirksomhet gjennom sine ti fagfora. Særlig aktive synes fem av dem å være: Aluminiumforum, Marinforum, Maskineringsforum, Norpart, Plateforum og Robotforum.

Norpart er et forum for norske leverandører til bilindustrien. Formålet er å være møteplass for leverandørene og å fremme salget av norske bildeler. Medlemsbedriftene har mer enn 4000 ansatte. De fleste aktive fora driver med etterutdanning og kompetansebygging av noe slag.

På spørsmål om kursevaluering svarer sivilingeniør Leif Høgeid, ansvarlig for TBL Plateforum: - Vi driver ikke med analyser basert på tall. Vi gjorde det i starten, for ti år siden, men nå nøyer vi oss med å få et allment inntrykk av hvordan deltakerne opplever seminaret. Stort sett gjelder dette for alle de ti fora.

Støp på nett

I TBL Støperi - bransjeforeningen for støperier - er de helt i front, og kjører nettbasert yrkesopplæring. - Vi er allerede inne i en ny tid, sier Ove Johan Aklestad fra Opplæringskontoret for industrifag i Rogaland.

Han presenterte nettopplæringen for støperifolket og for Fellesforbundet på høstens bransjesamling i november. Aklestads presentasjon ble fulgt opp av to bedrifters erfaringer med e-læring: Fra Rolls-Royce Marine AS fortalte Rigmor Fardal at de hadde fått på plass et greit forståelig kompetansestoff for testgruppene.

Noen av deltakerne hadde slitt med datavegring. Den største bøygen var at enkelte deltakere gikk på ulike skift. Det var heller ikke helt lett å ta folk ut av daglig produksjon, sa Fardal. Men alt i alt var bedriften godt fornøyd med opplegget. Dette lot også til å gjelde elevene.

Direktør for støpeprosesser hos Scana Steel i Stavanger var enig i de positive opplevelsene:

- Våre folk jobbet i grupper med oppgaveløsningene, men har ellers lest og fordypet seg individuelt. En av våre erfaringer er imidlertid at en del av dette materiellet trenger videreforedling, og også må være åpent for utvikling og utbygging, sa Steinar Mathisen, og fikk positiv respons fra TBLs fagansvarlige for nettbasert opplæring, Asbjørn Johnsen.

Når nettutdanningen er fullført, meldes deltakerne opp til eksamen av opplæringskontoret. Eksamensoppgaven gis sentralt, og er likelydende for faget i hele landet.

Om lag 50 deltakere fra 18 bedrifter deltok på bransjesamlingen. De fikk også høre en om arbeidet med en ny utdanningsreform - Kunnskapsløftet - som vil bli satt ut i livet fra 2006 – 2009. Her kommer omfattende endringer spesielt for yrkesfagutdanningen.