SAMFERDSEL

Trebru på Europavei

Det er limtreteknikken som gjør at tre tåler påkjenning fra tungtrafikken. Alle bruene I Norge bygges for 65 tonn. Brua blir rundt 80 meter lang og blir liggende i en horisontal kurve over veibanen. Illustrasjon: Aadnesen og Plan Arkitekter
Det er limtreteknikken som gjør at tre tåler påkjenning fra tungtrafikken. Alle bruene I Norge bygges for 65 tonn. Brua blir rundt 80 meter lang og blir liggende i en horisontal kurve over veibanen. Illustrasjon: Aadnesen og Plan Arkitekter
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
17. des. 2004 - 14:48


Brua blir 80 meter lang. Dette er den første trebrua som er bygget på en Europavei i manns minne.

Det er Moelven Limtre som står for byggingen.

Adm. direktør Åge Holmestad sier at tverrsnittet på bærekonstruksjonene de lager kommer opp i 75x100 cm.

Norge har gode tradisjoner innen trebruer. Verdens lengste trebru er Flisa bru på 197 meter.

Tre har ikke bare estetiske fortrinn. Dette materialet kan også konkurrere prismessig med tradisjonelle materialer til små og mellomstore bruer, mener Moeleven.

Senioringeniør Tormod Dyken i Statens Vegvesen sier at utenlandske ingeniører nå drar til Norge for å lære trebrubygging.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.