Drift og vedlikehold

Tre pristilbud på ny driftskontrakt på Sørlandet 

Presis Vegdrift leder foran Mesta i kontrakt til nærmere 200 millioner kroner.

Krevende forhold på E39 ved Mandal tilbake i 2012.
Krevende forhold på E39 ved Mandal tilbake i 2012. Bilde: Tor Erik Schrøder/NTB Scanpix
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
1. apr. 2020 - 12:25

Driftskontrakten handler om riksveier og tilhørende anlegg fra Bamble i nord til Lyngdal i sørvest.

Tilbudene ble åpnet i dag, og slik ser prisene ut:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Presis Vegdrift 182.811.997
Mesta 194.800.007
Risa 213.887.853

NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noen avgjørelse blir tatt.

Kontrakten gjelder riksveier i disse kommunene: Bamble, Gjerstad, Kragerø, Risør, Tvedestrand, Arendal, Grimstad, Birkenes, Froland, Åmli, Mandal, Lindesnes og Lyngdal kommuner.

De grønne strekningene på kartet er omfanget av kontrakten i 2022-23. Det første året er det bare riksvei 41 og E18 Kragerø-Arendal som inngår. Kart: Statens vegvesen
De grønne strekningene på kartet er omfanget av kontrakten i 2022-23. Det første året er det bare riksvei 41 og E18 Kragerø-Arendal som inngår. Kart: Statens vegvesen

For sesongen 2020-21 er det vel 158 kilometer riksvei inkludert gang- og sykkelvei i kontrakten. I sesongen 2021-22 består den av 191 kilometer vei, mens i 2022-23 er den på 223 kilometer riksvei.

Byggherren har opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder fra høsten 2023. 

Dagens vei går nede ved fjorden. Elva Hundsåna renner ut omtrent midt på strekningen. Over cirka 250 meters høyde er fjellet stupbratt.
Les også:

Droppet risikabelt påhogg: I gang med milliardprosjekt på nytt

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.