ELEKTRIFISERING AV NORDLANDSBANEN

Tre ganger så dyrt å kjøre på hydrogen som på batteri på Nordlandsbanen

Mens det vil koste 29 kroner per kilometer for godstransport ved en delelektrifisering, vil det koste hele 89 kroner per kilometer med hydrogen.

Driftskostnadene er tre ganger så høye per kjørte kilometer om man kjører med hydrogen enn med elektrisitet.
Driftskostnadene er tre ganger så høye per kjørte kilometer om man kjører med hydrogen enn med elektrisitet. (Bilde: Havard Zeiner/Kjersti Magnussen/ Teknisk Ukeblad )
EKSTRA

Mens det vil koste 29 kroner per kilometer for godstransport ved en delelektrifisering, vil det koste hele 89 kroner per kilometer med hydrogen.

Tirsdag skrev Teknisk Ukeblad om den drastiske prisreduksjonen ved å velge delelektrifisering og  batteritog, kontra helelektrifisering på Nordlandsbanen. 

Få tilgang til alle artikler og mer med TU Ekstra

  • Ubegrenset tilgang til tu.nodigi.no og karriere360.no
  • Historisk arkiv: Teknisk Ukeblad fra 1854 til i dag
  • Rabatt på konferanser

månedlig

235,-
Kr 55 per uke Bestill

årlig

1 990,-
Kr 39 per uke Prøv 1 måned for 1 kr
Én måned for 1 kr
Abonnementet autofornyes og kan sies opp når som helst
Bedrift eller organisasjon? Få tilbud her
NITO- og Tekna-medlemmer får 50% rabatt av ordinær pris ved kjøp av årsabonnement

Vanlige spørsmål

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvorfor får jeg ikke logget inn?

Tu.no er ikke tilknyttet Tekna eller Nitos medlemsbaser. Du må registrere en ny brukerkonto på tu.no.

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvordan får jeg rabattert pris?

Etter at du har laget en brukerkonto på tu.no og logget inn kan du legge inn ditt medlemsnummer og få 50 % rabatt.

Kan jeg få tilsendt faktura til min arbeidsgiver?

Ja. Ved kjøp av årsabonnement tilbyr vi bedriftsfaktura.

Vil abonnementet automatisk fornye seg etter gratisperioden?

Ja. Abonnementet fornyes automatisk. Du kan når som helst skru av automatisk fornyelse.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå