E18 Bommestad

Mer fjell må bort ved E18 i Larvik

Nye sprekkdannelser i fjellet gjør at Statens vegvesen har besluttet å fjerne mer fjell ved rasstedet ved E18 Bommestad.

Fjellblokka som sto igjen etter raset ved E18 ved Bommestad ble sprengt 17. desember i fjor. Siden er det blitt mye mer sprenging.
Fjellblokka som sto igjen etter raset ved E18 ved Bommestad ble sprengt 17. desember i fjor. Siden er det blitt mye mer sprenging. Foto: Terje Bendiksby/NTB Scanpix
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
15. mars 2020 - 10:24

Det betyr at veien muligens ikke vil åpne for normal trafikk før påske, sier Vegvesenet i en pressemelding.

Siden midten av januar er det sprengt bort cirka 19.000 m3 fjell ved rasstedet. Målet for arbeidet har vært å åpne E18 ved Bommestad for normal trafikk før påske. Samtidig har Statens vegvesen vært tydelig på at fjellet bestemmer fremdriften.

E6 i Rosten forberedes for at et kjørefelt kan åpne fra fredag formiddag. Mens trafikken går i det sørgående feltet, skal resten av fjellsikringsarbeidet skje fra det nordgående feltet.
Les også:

E6 i Gudbrandsdalen åpner i ett felt fredag

Sprekkdannelser krever mer sprengning

Planen har vært å sprenge ned cirka 15 meter av toppen på fjellskjæringen hvor raset gikk i desember. Etter en sprengning i forrige uke ble det avdekket at det er sprekkdannelser også videre nedover i fjellet.

– På grunn av fjellets struktur og sprekkdannelser, kan vi ikke sikre denne delen av fjellskjæringen med bolter. Det betyr at fjellskjæringen må fjernes. Denne vurderingen er gjort i tett dialog med prosjektets geolog, forklarer Tore Jan Hansen, prosjektleder i Statens vegvesen, i meldingen.

Beslutningen om å fjerne mer fjell omfatter et parti som er cirka 20 meter bredt. Det beregnes at total mengde fjell som sprenges bort (inkludert denne endringen) vil bli rundt 25.000 m3.

Etappe 2 av E18 Vestkorridoren var planlagt fra Ramstadsletta i øst til Nesbru i vest.
Les også:

Stenger pengekrana: Full stopp for E18-utbyggingen

Ikke gitt opp målet om normal trafikk til påske

– Vi har hatt som arbeidsmål å kunne åpne E18 forbi Bommestad til normal firefelts trafikk før påske. Dette målet var satt under forutsetning at opprinnelig plan ville gå som normalt. Usikkerheten har hele tiden vært hvordan fjellet reagerer på hver sprengning med tanke på de sprekker og slepper som finnes i fjellskjæringen, sier Hansen.

Selv om det nå blir mer sprengningsarbeid, har ikke Statens vegvesen helt gitt opp håpet om å åpne veien som normalt før påske.

– Vi ser det blir utfordrende å klare målet, men redusert tilbud til trafikantene og kostnader er drivkrefter for å ferdigstille arbeidet så fort som mulig. Men vi ønsker å være tydelig på at ønsket om å åpne veien så fort som mulig ikke skal gå på bekostning av kvaliteten og sikkerheten, sier Hansen.

Tidligere administrerende direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen er tiltalt for grov korrupsjon. Han stiller seg uforstående til korrupsjonsanklagene.
Kommentar

En alvorlig sak for hele NHO-systemet

Gjenstående arbeid

Statens vegvesen planlegger å avslutte sprengningsarbeidet i løpet av uke 12. Etter dette gjenstår det å fjerne alle steinmasser, samt containerne som er satt ut som beskyttelsesvegg. Det skal monteres sikringsbolter på begge sider av E18, montering av nytt veirekkverk og oppsett av elektroinstallasjoner og skilt. Det må i tillegg etableres nye veigrøfter, og eventuelle skadde rør og ledninger må byttes ut. Det anses som lite sannsynlig at det må gjøre større utbedringer og gravearbeid på selve veikroppen, men mulige tiltak er asfaltfresing og asfaltering. I forbindelse med disse oppgavene, må det påregnes at E18 stenges to til tre netter.

– Vi skulle gjerne vært tydeligere på åpningsdato, men sprekker i fjellet gjør at vi må utføre mer arbeid enn vi først trodde. Det er viktig for oss at vi gjør et grundig arbeid, og sikkerheten er alltid det viktigste, sier Hansen.

Presis Veidrift og Statens vegvesen har et pilotprosjekt med elektrisk brøytebil på riksvei 7 på Hardangervidda. Lastebilen er en Scania 45 R 6x2*4 med krokløft.
Les også:

El-brøyting: Effektiv på en av Norges tøffeste fjelloverganger

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.