Utenlandske tunge godsbiler har tre ganger så høy risiko for å bli involvert i eneulykker sammenlignet med norske tunge godsbiler, viser en undersøkelse. Forskerne trekker fram særlig to risikofaktorer: Erfaring med og kompetanse på å kjøre på norske veier og vinterkjøring.
Utenlandske tunge godsbiler har tre ganger så høy risiko for å bli involvert i eneulykker sammenlignet med norske tunge godsbiler, viser en undersøkelse. Forskerne trekker fram særlig to risikofaktorer: Erfaring med og kompetanse på å kjøre på norske veier og vinterkjøring. (Foto: NTB Scanpix)

«Internasjonalisering i godstransport på vei»

TØI-rapport: Utenlandsk tungtransport øker risikoen for ulykker på norske veier

Tydelig konklusjon i ny analyse av ulykkesdata.

Transportøkonomisk institutt (TØI) har publisert en rapport med tittelen «Internasjonalisering i godstransport på vei: sikkerhetskonsekvenser, risikofaktorer og tiltak».

Analyser av norske ulykkesdata viste at utenlandske tunge godsbiler er tungt representert i statistikken:

  • De har tre ganger høyere risiko for å bli involvert i eneulykker enn norske tunge godsbiler.
  • De har dobbelt så stor risiko for møteulykker.
  • De har også nesten dobbelt så stor risiko for kollisjon med et kjøretøy som kjører i samme retning.

Utenlandske sjåfører i Norge ser i tillegg ut til å ha høyere sannsynlighet for å utløse dødsulykker enn norske sjåfører.

På bakgrunn av dataene konkluderer forskerne med at særlig to risikofaktorer synes å være viktige: Kompetanse og erfaring med å kjøre på norsk vinterføre.

I tillegg har mange tunge godsbiler utstyrsmessige mangler, noe som for eksempel ble dokumentert under en storkontroll forrige helg, der Statens vegvesen kontrollerte 575 vogntog på grensestasjoner i Nord-Norge. 84 sjåfører måtte parkere vogntoget på stedet.

Foreslår seks tiltak

Resultatene i rapporten tyder på at norske sjåfører av tunge godsbiler er bedre utstyrt, har mer kompetanse, høyere mestringsfølelse og lavere risikooppfatning knyttet til vinterkjøring enn utenlandske sjåfører i Norge, konkluderer TØI.

Rapporten foreslår særlig seks tiltak for å øke transportsikkerheten til utenlandske aktører:

  • Økt kontroll av tunge kjøretøy.
  • Utdanning/informasjon om vinterkjøring og norske veiforhold rettet mot utenlandske sjåfører.
  • Avklare (og øke) transportkjøperes ansvar.
  • Mer myndighet til Statens vegvesen.
  • Endre sanksjoneringsmulighetene fra anmeldelser til bøter.
  • Økt samarbeid mellom nasjonale myndigheter.

- Økt kontroll vil skape kø

Problemstillingen ble aktualisert i går, da NRK meldte at yrkessjåfører forlanger at alle tunge kjøretøy på vei inn i Norge skal kontrolleres på grensa.

Vegvesenet mener dette vil føre til kaos på landets største grenseovergang. Hvert døgn passerer mellom 1300 og 1500 vogntog denne grenseovergangen.

– Det er selvfølgelig ønskelig også for oss å kontrollere alle som kommer. Men da vil køen bli stående langt inn i Sverige. Det stopper fort opp allerede i dag, sier fagleder Øyvind Grotterød i grensekontrollen på Svinesund til NRK.

Av de 1500 vogntogene som passerer Svinesund hvert døgn, blir i gjennomsnitt 40 kontrollert. Hver kontroll tar alt fra 15 minutter til en hel arbeidsdag, avhengig av hva som skal undersøkes. 

Dersom vegvesenet skulle kontrollert alle tunge kjøretøy som passerer ved Svinesund, måtte de ha undersøkt ett vogntog i minuttet hvert eneste minutt gjennom hele døgnet.

– Da sier det seg selv at vi må få tilført ganske mye ressurser for å klare å stanse alle, sier Grotterød.

Kommentarer (37)

Kommentarer (37)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå