Drift og vedlikehold

To store fylkesveikontrakter på Sørlandet er lyst ut

Rundt 1360 kilometer fylkesvei.

Kulde og snøvær ved Hånes i Kristiansand i februar 2018.
Kulde og snøvær ved Hånes i Kristiansand i februar 2018. Foto: Tor Erik Schrøder/NTB scanpix
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
17. feb. 2020 - 04:54

Agder fylkeskommune har lyst ut to driftskontrakter for fylkesveier.

Den ene kalles 0921 Driftskontrakt Åmli 2020-24.

Den dreier seg om drift og vedlikehold av fylkesveiene i Kristiansand, Lillesand, Birkenes, Grimstad, Froland, Tvedestrand, Gjerstad, Åmli og Nissedal kommuner.

Kontrakten er på fire år, men byggherren har ensidig opsjon på å forlenge kontrakten med et år. Deretter har byggherre og entreprenør gjensidig opsjon på å forlenge kontrakten 1 + 1 år, altså helt til 2027 hvis opsjonene slår inn.

Veinettet i kontrakten er 501 kilometer.

Justisminister Astri Aas-Hansen markerte  i sommer at alle de bestilte AW101 SAR Queen nå er i drift.
Les også:

Justisministeren svarer om redningshelikoptre: – Vil kreve flere milliarder kroner

Flere av fylkesveiene i de pågående driftskontraktene 0902 Arendal øst, 0903 Arendal vest og 0904 Arendal indre, er nå samlet i denne kontrakten. I tillegg har fylkeskommunen overtatt flere gang- og sykkelveier fra kommunene.

På grunn av forskjellig varighet for de tre nevnte kontraktene, så blir det ulike tidspunkt for når en del veier skal inngå i den nye kontrakten.

Frist for å levere tilbud: 17. mars.

Et eksempel på fylkesvei i Innlandet. Det er ikke kjent om akkurat denne veien er nominert.
Les også:

1500 veier nominert som «Norges dårligste»

Den andre kontrakten, som heter 0920 Driftskontrakt Arendal 2020-2025, dreier seg om drift og vedlikehold av fylkesveiene i Kristiansand, Lillesand, Birkenes, Grimstad, Arendal, Froland, Tvedestrand, Risør og Gjerstad kommuner.

Vegnettet i denne kontrakten er på nesten 860 kilometer, hvorav 173 kilometer er gang- og sykkelvei.

Varigheten er altså fem år. Byggherren har opsjon på å forlenge kontrakten med et år, og det er gjensidig opsjon på å forlenge den i et år til.

Også her vil veier fra driftskontraktene 0902 Arendal øst, 0903 Arendal vest og 0904 Arendal indre komme inn i kontrakten etter hvert.

Frist for å gi tilbud på denne kontrakten er 10. mars.

Slik så Flytoget ut før det ble satt i drift i 1998. Om fem år kan det være slutt for togmodellen. Oslo lufthavn Gardermoen ble åpnet 8. oktober 1998.
Les også:

Norges mest pålitelige tog tas ut av drift ti år tidligere enn planlagt

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.