Prosjekter

To nye kontrakter for E18 Vestkorridoren er lyst ut

Nå er det klart for enda et av større oppdragene i Vestkorridoren: Blant annet skal 176.000 kubikkmeter løsmasser graves ut.

Modell av ny E18 Vestkorridoren.
Modell av ny E18 Vestkorridoren. Illustrasjon: Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
12. nov. 2020 - 11:54

I september signerte Vegvesenet kontrakt om de forberedende arbeidene på E18 Ramstadsletta med Marthinsen & Duvholt.

Nå er to nye E18 Vestkorridor-kontrakter ute i markedet. Dels en som handler om vibrasjonsmåling, og dels kontrakten som heter E101 Forberedende arbeider Fornebukrysset-Strand.

I den sistnevnte skal dette gjøres:

Skal bygges: Ny midlertidig omlagt E18 (3+3 kjørebaner) med langsgående støyskjermer. Illustrasjon:  Statens vegvesen
Skal bygges: Ny midlertidig omlagt E18 (3+3 kjørebaner) med langsgående støyskjermer. Illustrasjon:  Statens vegvesen
  • Grunnarbeider og massehåndtering
  • Rive- og saneringsarbeider
  • Omlegging av teknisk infrastruktur

Prosjektet går ut på å legge til rette for selve hovedentreprisen for strekningen, den som heter E102 Fornebukrysset-Strand.

I denne forberedende kontrakten skal blant annet E18 flyttes sideveis for å gi plass til bygging av fremtidige veibaner, lokalveier, bruer, og tunneler.

ÅDT er på cirka 90.000, og veien skal være åpen for trafikk gjennom hele anleggsperioden.

E18 Vestkorridoren

  • Statens vegvesen bygger ny E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta i Bærum kommune i Viken.
  • I tillegg skal det bygges nytt lokalveisystem og trasé for høystandard hovedsykkelvei.
  • Deler av veianlegget skal legges i tunnel.
  • Prosjektet har byggestart i november 2020 med planlagt ferdigstillelse i 2028.
  • Bygging av ny E18 fra Lysaker til Ramstadsletta med tverrforbindelsen mellom Gjønnes og Fornebu innebærer bygging av rundt 3,9 kilometer toløpstunnel og rundt fem kilometer hovedvei i dagen.
  • I daganleggene vil det være til dels store og dype byggegroper.

Noen av de anslåtte hovedmengdene for arbeidene:

  • Vegetasjonsrensk: 68.000 m2
  • Riving av 139 bygninger
  • KS-stabilisering: 5400 tonn
  • Graving løsmasser: 176.000 m3
  • Berguttak: 66.200 m3
  • VA-grøfter: 9000 meter
  • Kabel- og trekkerørstraséer: 9800 meter
  • Areal ny vei: 73.000 m2
  • Betongstøp: 6200 m3
  • Spunt/rørvegg: 10.900 m2
  • Pæler: 3200 meter

Arbeidene skal være ferdige 16. januar 2023.

Vegvesenet legger her opp til en konkurranse med forhandling, og planlegger å plukke ut tre leverandører som skal konkurrere. 

Tilbudskonferanse blir den 1. desember i år, og frist for å melde seg på i konkurransen er 16. desember.

Deretter ser tidsplanen slik ut:

Rørspunt mot Professor Kohts vei. Illustrasjon:  Statens vegvesen
Rørspunt mot Professor Kohts vei. Illustrasjon:  Statens vegvesen
  • 15. februar 2021: Frist for innlevering av første tilbud
  • 23. mars 2021: Endelig tilbudsfrist
  • Kontraktssignering blir trolig i uke 17 eller 18 i 2021.
Til sammen er det nå mulig å få 60.000 kroner i støtte til etterisolering av en bolig.
Les også:

Den nye Enova-støtten: – Langt fra nok til å nå energimålene

Og vibrasjonene må måles

I oktober signerte Vegvesenet kontrakt med Exact Geo Survey om setningsmålinger i prosjektet. Nå lyses det ut en kontrakt for vibrasjonsmålinger av eksisterende bygninger og konstruksjoner i området.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
– Medlemsfordelene er til for å brukes
Kartoversikt over E18 Vestkorridoren. Illustrasjon:  Statens vegvesen
Kartoversikt over E18 Vestkorridoren. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Vibrasjonsmålinger er nødvendig for å overvåke mulige vibrasjonsskader på eksisterende bebyggelse og konstruksjoner etter sprengning, spunting og pigging. Oppdraget går ut på å måle vibrasjonenes størrelse, og dokumentere denne. Målingene vil også bli brukt som dokumentasjon dersom det oppstår eventuelle skader på omkringliggende bebyggelse og konstruksjoner i forbindelse med anleggsarbeidene.

Frist for å gi tilbud på kontrakten om vibrasjonsmålinger er 21. desember.

Nytt og flott er ikke alltid det samme som godt. Forskere finner at små, urbane leiligheter ofte trenger bedre løsninger for ventilasjon.
Les også:

Forskning: Nye, små leiligheter har ofte for dårlig inneklima

 
Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.