Syntetisk drivstoff

To bedrifter vil lage syntetisk drivstoff på Herøya: Eks-partner blir konkurrent og slår seg ned på nabotomta

Skal bruke CO2 og store mengder strøm for å lage drivstoff.

Både Nordic Blue Crude og Sunfire/Norsk E-fuel vil bygge fabrikker for syntetisk drivstoff her på Herøya. Produksjon av drivstoff fra CO2 og vann er svært energikrevende, og industriparken har god tilgang på strøm og høye effekt.
Både Nordic Blue Crude og Sunfire/Norsk E-fuel vil bygge fabrikker for syntetisk drivstoff her på Herøya. Produksjon av drivstoff fra CO2 og vann er svært energikrevende, og industriparken har god tilgang på strøm og høye effekt. (Bilde: Tore Stensvold)

Skal bruke CO2 og store mengder strøm for å lage drivstoff.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

– Vi er ikke overbegeistret over at de vil gjøre det samme som oss, men er en bekreftelse på at det vi gjør er fornuftig, sier Gunnar Holen, daglig leder i Nordic Blue Crude (NBC).

Tirsdag ble det kjent at det tyske selskapet Sunfire vil starte produksjon av syntetisk drivstoff i Herøya Industripark i Porsgrunn. Allerede i 2016 skrev Teknisk Ukeblad om disse planene, men da med norske Nordic Blue Crude i førersetet.

Den gang var NBC og Sunfire samarbeidspartnere. Nå vil Sunfire ta med seg tre nye partnere inn på Herøya, under navnet Norsk e-Fuel.

– De har blitt en konkurrent. De har vel sett hvor attraktivt dette er, sier Holen.

«Ikke ideelt» med konkurrent på samme sted

Han sier at det «ikke er ideelt» å ha en konkurrent på samme sted.

– Sunfire har jobbet med oss og kjenner våre planer og ønsker å etablere seg på Herøya. De har sett vår businessplan og kopiert den, sier Holen.

– Hvordan ser dere på at Sunfire tar med seg planene over til noen andre?

– Det er et godt spørsmål. Vi vet ikke helt.

– Vurderer dere rettslige skritt?

– Foreløpig har vi ikke gjort det, sier Holen

Han sier at de ser for seg å være i produksjon i løpet av 2022. Norsk e-fuel skriver i sin pressemelding at deres anlegg er planlagt satt i drift i 2023.

Les også

Forskjellig konsept for elektrolyse

Han sier at Sunfire opprinnelig var en leverandør for dem, men at NBC nå har valgt et annet konsept for elektrolyse.

– Teknologien til Sunfire er bra på sikt, men foreløpig lite utprøvd. De tilbyr en noe mer effektiv elektrolyse, men har foreløpig hatt kort levetid på elektrolyseenhetene, sier Holen.

NBC har i stedet valgt høytrykk alkalisk elektrolyse, for å minske den økonomiske risikoen. Begge har planer om å starte med et pilotanlegg som kan produsere 10 millioner liter i året, og begge selskaper oppgir at de har nok kapital fram mot byggestart.

Grunnleggerne av Nordic Blue Crude, Rolf Bruknapp og Gunnar Holen (til høyre). Foto: Nordic Blue Crude

Stort nok marked for begge

– Markedet er stort nok for begge. Drivstoffmarkedet er enormt. Våre to selskaper har planer om å produsere henholdsvis 100 og 200 millioner liter i neste fase, og selv det er relativt begrenset. Ett jetfly bruker 7-8 millioner liter drivstoff i året og det er 25.000 jetfly i verden, så dette er en dråpe i havet, sier Holen.

Det er ikke snakk om å bruke syntetisk drivstoff direkte i fly. Teknisk sett er det mulig å blande inn opptil 50 prosent, ifølge Norsk e-Fuel, men foreløpig er det bare avansert biodrivstoff som omfattes av et innblandingskrav på 0,5 prosent.

Karl Hauptmeier, daglig leder i Norsk e-Fuel, sier at de to bedriftene har mye samme teknologi, men forskjellig tilnærming.

– De vil kjøpe teknologi, mens vi vil ha med teknologipartnerne i konsortiet. Vi tror det er nødvendig å ha et helt team med kompetanse i begynnelsen, for dette er ny teknologi, sier Hauptmeier på telefon fra Dresden.

– Ser det ikke som en konkurranse

Han sier at Sunfire og NBC begynte å jobbe sammen for noen år siden og kjenner hverandre godt. Han ser også for seg at de to kan fortsette å samarbeide på Herøya.

– Vi ser ikke på det som en konkurranse. Det er et stort marked og en stor omstilling som må skje. Flere slike prosjekter er bare bra. Forskjellen på oss er at vi vil ha eksklusiv tilgang til direct air capture og Sunfires kompetanse, sier Hauptmeier.

Norsk e-Fuel planlegger nemlig på sikt å fange CO2 fra lufta for å produsere drivstoff. Men på grunn av høy pris, vil de i pilotfasen i stor grad kjøpe CO2 av andre industriaktører.

Hauptmeier vil ikke være med på at de tar konseptet til NBC:

– Vårt konsept bygger på Sunfires grunnpatent. NBC og Sunfire hadde et godt samarbeid om dette konseptet. Vi vil bygge videre på dette og ta med flere partnere inn. Vi inviterte NBC også, men de har en annen strategi, og det er helt ok. Vi kunne slått oss sammen, men nå har vi to konsepter som jeg håper at begge blir realisert, sier Hauptmeier.

Les også

Industriparken: Her er det plass til begge

Sverre Gotaas, daglig leder i Herøya Industripark, sier at han håper det ikke blir noen konflikt mellom de to aktørene.

– Det er mer enn nok plass til begge, men jeg skjønner at å få konkurrenten vegg i vegg ikke er ønskelig. Vi er åpne for alle og kan ikke styre hvem som skal være her og ikke, sier Gotaas til TU.

Sverre Gotaas i Herøya Industripark. Bilde: Tore Stensvold

Han sier at industriparken er nøytrale og ikke har eierskap i noen av selskapene.

– Vi undersøker bare om konseptene de foreslår er egnet til å være her, og ifølge våre teknologi-representanter har begge gode konsepter. Det er ubehagelig hvis noen av våre kunder skulle gå i klinsj med hverandre, men dette er en del av det å brøyte vei i nytt marked.

Gotaas sier at infrastrukturen på Herøya lett kan takle to så energikrevende anlegg:

– En av mange fine ting med Herøya er at vi har et 680 MW strømnett. I dag brukes under 200 MW, så det er langt igjen til vi når taket.

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå