BRUER

Tjeldsundbrua skal få seg en overhaling: Consolvo ligger best an

Tre entreprenører har gitt pris.

Tjeldsundbrua er en av bruene som har vært fulgt opp med ettersyn og reparasjoner de siste årene.
Tjeldsundbrua er en av bruene som har vært fulgt opp med ettersyn og reparasjoner de siste årene. Foto: Wikipedia/CC BY-SA
14. apr. 2021 - 12:29

Tjeldsundbrua ble ferdigstilt i 1967 og er ei tradisjonell hengebru med fagverk av stål og to sidespenn av betong.

Nå vil Vegvesenet sørge for forsterkning og overflatebehandling av fagverket på brua.

Disse tre entreprenørene hadde gitt pristilbud da fristen gikk ut i slutten av mars:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Consolvo 14.908.498
UniProtect 26.018.250
Solidenergy 43.754.439

NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.

Brua står listet med brukslast Bk 10/50, men skal forsterkes slik at den tåler Bk 10/60. Det skal skje ved å etablere forsterkningsstål og skjøtelasker på undersiden av undergurtene i hovedspennet, samt skifte ut nagler i tverrbærere med skruer.

Hele fagverket skal få ny overflatebehandling. Det er varierende tilstand på dagens 
overflatebehandling. Noen steder blir det nødvendig med fullstendig rehabilitering, mens andre områder trenger reparasjoner.

For øvrig skal hele brua få nytt toppstrøk.

Tjeldsundbrua er en del av Europavei 10/Kong Olavs vei. Den er 1007 meter lang, med hovedspenn på 290 meter. Seilingshøyden er 41 meter, og brua har i alt 32 spenn. Brua ble åpnet av kong Olav V den 22. oktober 1967.

Deler av brua ble liggende over baugen på MS Dali. Her kuttes bru med sprengstoff. Den amerikanske havarikommisjonen har funnet flere feil med generatorer og strømbrytere som medførte blackout og medfølgende stans på hovedmotor.
Les også

Brukollapsen i Baltimore: Nye opplysninger

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.