Elektrisk

Tesla stuper på omdømmebarometer: Dårligst av bilmerkene

Er i fritt fall på årlig måling av kundenes tilfredshet.

Blant bilmerkene som er målt, kommer Tesla dårligst ut på Norsk kundebarometer i år.
Blant bilmerkene som er målt, kommer Tesla dårligst ut på Norsk kundebarometer i år. Foto: Marius Valle
8. mai 2019 - 08:50

 

Toveislading vil gjøre det mulig for elbiler å levere strøm tilbake til huset ditt. Det er en historie som har blitt fortalt i mange år. Nå ligger det an til at det faktisk vil skje.
Les også:

Har vært fremtidens teknologi i 25 år – nå skjer det

Volvo topper årets utgave av Norsk kundebarometer, mens nykommer Tesla er i fritt fall. Det er andre året på rad at Volvo er den bedriften i Norge som best tilfredsstiller sine kunder.

 

Bak følger Toyota og Flytoget, som har vunnet kundetilfredshetsprisen seks ganger hver, ifølge Dagens Næringsliv som har fått tilgang til barometeret som offentliggjøres av Handelshøyskolen BI onsdag.

Faller fra 4. til 51. plass

Tesla ble for første gang målt i fjor, og havnet da på en fjerdeplass med sterke 82,8 kundetilfredshetspoeng. Ett år senere ligger de på 51. plass.

 

Geir Petter Novik ved Forsvarets forskningsinstitutt jobber med å finne og fjerne ammunisjon som er dumpet i naturen fra andre verdenskrig til 1970-tallet. I ett tilfelle fant de en stridsvognmine ved en bålplass i Kirkenes.
Les også:

Fant mine ved populær bålplass: Mye krigsammunisjon på avveie – Norge mangler plan for opprydding

– Det er en trist, men ikke uventet konsekvens av at vi har hatt utfordringer med servicekapasiteten i Norge. Vi bruker betydelig med tid og ressurser på å rette opp i dette for å gi den kundeopplevelsen som vi ønsker at Tesla-eierne skal ha, sier kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge til avisa.

Fakta om Norsk Kundebarometer 2019

 

  • Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som hvert år måler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Kundene får muligheten til å si hva de mener om bedrifter de kjøper varer og tjenester fra. Undersøkelsen er gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med Handelshøyskolen BI.
  • Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt 6078 forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos. Til sammen har disse gitt 15.805 bedriftsvurderinger. Undersøkelsen omfatter tilsammen 154 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi. Datainnsamlingsperioden var fra januar til april 2019.

 

«Tesla er faktisk dårligst blant bilforhandlerne i 2019 og har en betydelig jobb å gjøre for å komme tilbake i toppen av Norsk Kundebarometer», konkluderer BI i sin oppsummering av målingen.

Nederst på 154. plass på barometeret, ligger Get. Altibox kommer best ut blant selskaper som leverer internettjenester, med den høyeste tilfredsheten som BI noen gang har målt i denne kategorien.

BI trekker fram Viaplay, NextGenTel og Viasat som noen av selskapene som havner blant de ti dårligste, foruten altså Get.

Troll C er en stor plattform, og Equinor ser ikke for seg å bygge slike i fremtiden. I stedet satser de på subsea tiebacks, altså havbunnsproduksjon som kobles til eksisterende plattformer.
Les også:

Equinor med stor omorganisering

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.