Elektrisk

Tesla stuper på omdømmebarometer: Dårligst av bilmerkene

Er i fritt fall på årlig måling av kundenes tilfredshet.

Blant bilmerkene som er målt, kommer Tesla dårligst ut på Norsk kundebarometer i år.
Blant bilmerkene som er målt, kommer Tesla dårligst ut på Norsk kundebarometer i år. Foto: Marius Valle
8. mai 2019 - 08:50

 

Energiminister Terje Aasland (Ap).
Les også:

Norgespris klages inn til ESA

Volvo topper årets utgave av Norsk kundebarometer, mens nykommer Tesla er i fritt fall. Det er andre året på rad at Volvo er den bedriften i Norge som best tilfredsstiller sine kunder.

 

Bak følger Toyota og Flytoget, som har vunnet kundetilfredshetsprisen seks ganger hver, ifølge Dagens Næringsliv som har fått tilgang til barometeret som offentliggjøres av Handelshøyskolen BI onsdag.

Faller fra 4. til 51. plass

Tesla ble for første gang målt i fjor, og havnet da på en fjerdeplass med sterke 82,8 kundetilfredshetspoeng. Ett år senere ligger de på 51. plass.

 

I ukens podkast hører du Abelia-sjef Øystein Eriksen Søreide (t.v.) i samtale med TUs Jan M. Moberg.
Podkast

Norske bedrifter sliter (fortsatt) med omstilling

– Det er en trist, men ikke uventet konsekvens av at vi har hatt utfordringer med servicekapasiteten i Norge. Vi bruker betydelig med tid og ressurser på å rette opp i dette for å gi den kundeopplevelsen som vi ønsker at Tesla-eierne skal ha, sier kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge til avisa.

Fakta om Norsk Kundebarometer 2019

 

  • Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som hvert år måler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Kundene får muligheten til å si hva de mener om bedrifter de kjøper varer og tjenester fra. Undersøkelsen er gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med Handelshøyskolen BI.
  • Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt 6078 forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos. Til sammen har disse gitt 15.805 bedriftsvurderinger. Undersøkelsen omfatter tilsammen 154 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi. Datainnsamlingsperioden var fra januar til april 2019.

 

«Tesla er faktisk dårligst blant bilforhandlerne i 2019 og har en betydelig jobb å gjøre for å komme tilbake i toppen av Norsk Kundebarometer», konkluderer BI i sin oppsummering av målingen.

Nederst på 154. plass på barometeret, ligger Get. Altibox kommer best ut blant selskaper som leverer internettjenester, med den høyeste tilfredsheten som BI noen gang har målt i denne kategorien.

BI trekker fram Viaplay, NextGenTel og Viasat som noen av selskapene som havner blant de ti dårligste, foruten altså Get.

Bård Ludvig Thorheim, stortingsrepresentant fra Nordland for Høyre, vil utrede konkrete krav til datasenterprosjektet for å sikre at det kommer norske aktører til gode.
Les også:

Høyre: : Mener datasentre bør bidra med egen kraft – Ap er kritisk

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.