Volvo topper årets utgave av Norsk kundebarometer, mens nykommer Tesla er i fritt fall. Det er andre året på rad at Volvo er den bedriften i Norge som best tilfredsstiller sine kunder.
Bak følger Toyota og Flytoget, som har vunnet kundetilfredshetsprisen seks ganger hver, ifølge Dagens Næringsliv som har fått tilgang til barometeret som offentliggjøres av Handelshøyskolen BI onsdag.
Faller fra 4. til 51. plass
Tesla ble for første gang målt i fjor, og havnet da på en fjerdeplass med sterke 82,8 kundetilfredshetspoeng. Ett år senere ligger de på 51. plass.
– Det er en trist, men ikke uventet konsekvens av at vi har hatt utfordringer med servicekapasiteten i Norge. Vi bruker betydelig med tid og ressurser på å rette opp i dette for å gi den kundeopplevelsen som vi ønsker at Tesla-eierne skal ha, sier kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge til avisa.
Fakta om Norsk Kundebarometer 2019
- Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som hvert år måler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Kundene får muligheten til å si hva de mener om bedrifter de kjøper varer og tjenester fra. Undersøkelsen er gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med Handelshøyskolen BI.
- Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt 6078 forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos. Til sammen har disse gitt 15.805 bedriftsvurderinger. Undersøkelsen omfatter tilsammen 154 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi. Datainnsamlingsperioden var fra januar til april 2019.
«Tesla er faktisk dårligst blant bilforhandlerne i 2019 og har en betydelig jobb å gjøre for å komme tilbake i toppen av Norsk Kundebarometer», konkluderer BI i sin oppsummering av målingen.
Nederst på 154. plass på barometeret, ligger Get. Altibox kommer best ut blant selskaper som leverer internettjenester, med den høyeste tilfredsheten som BI noen gang har målt i denne kategorien.
BI trekker fram Viaplay, NextGenTel og Viasat som noen av selskapene som havner blant de ti dårligste, foruten altså Get.