ELBIL

Tesla kan kjøre fra konkurrentene på grunn av koronakrisen

Bilindustrien sliter samtidig som det foregår en liten elbilboom i Europa.

Tesla Model 3 er en etterspurt bil i Tyskland.
Tesla Model 3 er en etterspurt bil i Tyskland. Foto: Marius Valle
Marius ValleMarius ValleJournalist
16. apr. 2020 - 19:00

Det er ikke lett å være bilprodusent om dagen, med stengte fabrikker og utsikter til redusert bilsalg kanskje resten av året.

Det er en het potet i Tyskland, hvor bilindustri er en av de dominerende industriene. Aksjeverdien til Daimler er halvert siden nyttår. Volkswagen-aksjene er verdt 35 prosent mindre i dag sammenlignet med 2. januar. BMW-aksjen har falt tilsvarende.

Samtidig har Tesla-aksjen steget kraftig siden den nådde årets bunn 18. januar, og har steget nærmere 70 prosent siden starten av året. 

En av fordelene til Tesla er nemlig at koronakrisen kan bidra til at de tradisjonelle bilprodusentene nå kan sakke akterut i konkurransen om å ta igjen nykommeren, skriver tyske Manager-Magazin. Kontantreservene som kunne blitt brukt til å utvikle teknologi som skal ta igjen Teslas elbilforsprang kan bli brukt til å holde gigantene flytende. 

Bilutleieselskapet Hertz kvitter seg med store mengder elbiler i USA. I Norge skal Hertz være helelektriske neste år.
Les også

I USA kvitter Hertz seg med én av tre elbiler. I Norge skal Hertz være helelektriske neste år

Bedre posisjonert enn de tradisjonelle

Av denne grunnen oppgraderte den sveitsiske banken Credit Suisse Tesla-aksjen tirsdag denne uken. Bankens analyse er at Tesla er bedre posisjonert enn konkurransen. De tradisjonelle produsentene må finne en balanse mellom å utvikle fremtidens elbilteknologi, samtidig som de må håndtere redusert salg i nærstående produktsykluser.

Krisen kan dermed vise seg å gi Tesla fortrinn, ettersom produsenten jo ikke har noen «legacy»-teknologi i form av forbrenningsmotorbiler.

Volkswagen ID.3 skal komme til sommeren, dersom tyskernes planer holder. <i>Foto:  Mathias Klingenberg</i>
Volkswagen ID.3 skal komme til sommeren, dersom tyskernes planer holder. Foto:  Mathias Klingenberg

Også Goldman Sachs ser for seg at Tesla sannsynligvis kommer til å være lederen innen elektrisk mobilitet i lang tid, og anbefaler kjøp. 

Tesla går dermed mot strømmen, hjulpet blant annet av en kraftig økning av salget i Kina.

Tesla gjenåpnet sin Shanghai-fabrikk 10. februar. Registrering av nye biler i mars økte 450 prosent sammenlignet med februar. Mens det i februar ble registrert 2314 Teslaer i Kina, var tallet for mars 12.709 biler, skriver Autoblog. Samtidig falt bilsalget i Kina 43,4 prosent i mars.

«Hemmelig elbilboom»

En reduksjon i nyregistreringer sees også i Europa. I Tyskland falt det med 38 prosent sammenlignet med året før. Korona har bidratt, men salget for første kvartal er også langt dårligere enn første kvartal i fjor. Det ble registrert 20,3 prosent færre biler i Tyskland sammenlignet med første kvartal i fjor.

Det foregår det Manager-Magazin beskriver som en «hemmelig elbilboom» i Tyskland for tiden. 

Elbilandelen i Tyskland økte til 9,2 prosent i mars. Ikke norske tilstander, bemerker avisen, men likevel bemerkelsesverdig.

Mars var første måned det ble registrert over 10.000 nye elbiler i Tyskland, og det er Tesla som er den store vinneren, med 2034 nye Model 3 registrert. Volkswagen e-Golf havnet på andreplass, med 1524 registrerte biler.

Teslas fabrikk i California er stengt, og åpner tidligst 4. mai. <i>Foto:  Tesla</i>
Teslas fabrikk i California er stengt, og åpner tidligst 4. mai. Foto:  Tesla

Til sammen 10.324 elbiler utgjør en økning på 56,1 prosent sammenlignet med samme måned i 2019, ifølge Kraftfahrt-Bundesamt. I mars ble det også registrert 9426 ladbare hybrider.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Tyskland er ikke et enestående tilfelle. Historien gjentar seg i mange markeder i Europa. Sammenlignet med mars i fjor økte registreringene av elbiler med 39 prosent i Belgia, 7 prosent i Nederland, 11 prosent i Sveits, 70 prosent i Sverige, ifølge Ev-volumes.com.

I noen europeiske land gikk registreringene av elbiler ned. I Spania 39 prosent, og Norge 26 prosent.

Det er ikke en overraskende utvikling at elbilsalget øker. Siste kvartal 2019 viste en klar økning sammenlignet med siste kvartal 2018, for hele EU og EFTA, inkludert Norge. 

Disse tallene viser at Norge er passert som største marked for elbiler med god margin av en rekke andre (og større) land.

I mange av disse markedene var det Tesla Model 3 som var den klart mest solgte elbilen.

Godt kvartal for Tesla, tross krise

Tesla ligger an til å kunne fortsette å gjøre det bra i Europa, tross koronakrise. Mens de tradisjonelle bilprodusentene har måttet stenge ned forhandlernettverket sitt, blir Tesla i hovedsak solgt over internett.

Dette er antakelig en av grunnene til at Tesla har hatt et godt salg av biler i første kvartal, tross den tidligere stengte fabrikken i Kina, og nå i California. Totalt produserte de 102.672 biler i første kvartal, og leverte 88,400 biler.

Spørsmålet er i hvilken grad Tesla vil klare å holde oppe produksjonen i andre kvartal. Biler som selges i Europa er produsert i California. Denne fabrikken vil tidligst åpne 4. mai.

Teslas fabrikk i Brandenburg i Tyskland er for øvrig underveis, og tomten er ryddet. Planen er at denne skal åpne neste år. 

BYD har bestemt seg: De bygger bilfabrikk i Ungarn. Det er svært gode nyheter for den norske BYD-importøren RSA, forteller administrerende direktør Frank Dunvold.
Les også

BYD bygger bilfabrikk i Europa

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.