T2

Telefonmarkedet deles mellom Apple og Samsung

Har ni av de ti mest solgte smarttelefonene hos Netcom.

Apple har fem iPhone-modeller på topp 10-listen til Netcom for 2013. Samsung har fire Galaxy-modeller. Den siste plassen tas av Sonys Xperia Z.
Apple har fem iPhone-modeller på topp 10-listen til Netcom for 2013. Samsung har fire Galaxy-modeller. Den siste plassen tas av Sonys Xperia Z. Bilde: Eirik Helland Urke
3. jan. 2014 - 14:11

 Salgstallene for 2013 viser at Apple og Samsung har en overlegen dominans på det norske smarttelefonmarkedet.

– Nordmenn har fortsatt iPhone som sin favoritt, og har tatt svært godt imot nykommerne 5C og 5S, sier Karl Fredrik Lund, direktør for privatmarkedet i NetCom i en pressemelding.

Fem fra Apple, fire fra Samsung

IPhone 5 ligger helt på topp på listen over de ti mest solgte smarttelefonene i fjor, mens Samsung Galaxy S4 følger som nummer to.

Apple har fem varianter av iPhone på listen over de ti mest solgte smarttelefonene i Norge i fjor. Galaxy har fire, mens Sony Xperia Z er den eneste som bryter Apple og Samsungs hegemoni på en niende plass.

Surfing og streaming

I en fersk undersøkelse fra NetCom Trends svarer kun åtte prosent at de kommer til å ringe mer med telefonen, mens fire prosent vil sende flere SMS og MMS.

– Nå er det primært nettsurfing, sosiale medier og musikkstreaming som preger mobilbruken. Smarttelefonen er blitt en personlig, digital assistent, og spiller en svært viktig og uunnværlig rolle i veldig mange menneskers liv.

De mest solgte smarttelefonene hos Netcom i 2013:

  1. Apple iPhone 5
  2. Samsung Galaxy S4
  3. Apple iPhone 4S
  4. Samsung Galaxy S3
  5. Apple iPhone 4
  6. Apple iPhone 5S
  7. Samsung Galaxy S3 LTE
  8. Samsung Galaxy Note 3
  9. Sony Xperia Z
  10. Apple iPhone 5C

Les også:

– Neste iPhone blir større

TV-ene blir større og billigere i 2014

10 tips som gjør deg til en bedre fotograf  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.