elsykler

Teknikken deres hindrer at elsykler velter

Sensorer og elmotor i sykkelstyret griper inn før det går galt.

Elmotoren bygges inn i styret på sykkelen, og tar over styringen hvis sensorene merker at sykkelen holder på å velte.
Elmotoren bygges inn i styret på sykkelen, og tar over styringen hvis sensorene merker at sykkelen holder på å velte. (Foto: TU Delft)

Sensorer og elmotor i sykkelstyret griper inn før det går galt.

  • Elektrisk

Delfts tekniske universitet har utviklet et system som skal gjøre det umulig å velte med elsykkelen. Steer Assist består av en elmotor i styret, og den har algoritmer som justerer elsykkelens styring.

Ifølge det nederlandske instituttet for trafikksikkerhet, er antallet dødelige trafikkulykker på vei ned i landet. Samtidig konstaterer Swov (Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) at antall sykkelulykker økte med cirka 30 prosent i tidsrommet 2000–2010.

Bak statistikken skjuler det seg mange eldre mennesker. Hvert år skades 4280 syklister som er 55 år eller eldre, i alvorlige ulykker i landet. 120 personer i aldersgruppen dør som følge av skadene. Ifølge Swov koster en alvorlig ulykke samfunnet 281.000 euro.

Sensorer og algoritmer som kontrollerer elmotoren i sykkelstyret, skal gjøre det umulig å velte. Foto: TU Delft

Elsyklene har bidratt til den negative statistikken – ikke minst på grunn av at de veier mer. For å finne en løsning på problemet, har Delfts tekniske universitet gått sammen med sykkelprodusenten Gazelle, og utviklet en elsykkel med Steer Assist. Systemet bygger på sensorer og en smart motor som sitter i styret. Sensorer føler når sykkelen er i ferd med å tippe over, og i hastigheter over fire kilometer i timen justeres styringen slik at sykkelen ikke kan velte.

Rent teknisk er det enkelt

Delft har brukt 15 år på å studere hvorfor sykler velter, og allerede i 2011 presenterte universitetet en matematisk modell med 25 fysiske parametere som til sammen kan forutse hvor stabil en sykkel er ved forskjellige hastigheter. Forskningen har vært avgjørende for å komme fram til den nye løsningen.

– Rent teknisk sett er det ganske enkelt. Du trenger en sensor som føler når sykkelen er i ferd med å velte, en motor som kan justere styringen og en prosessor for å kontrollere motoren. Det vanskeligste er å finne de rette algoritmene til prosessoren, og det var der forskningen vår rundt syklers stabilitet viste seg å være veldig viktig, sier Arend Schwab ved TU Delft til universitetets nettsider.

Det kommer til å ta noen år før det er et ferdig produkt på markedet. Innledende forsøk med prototypen har vist at noen av testsyklistene opplever at hjelpemiddelet gjør det lettere å balansere elsykkelen.

Nå skal forskerne se nærmere på hvilken type støtte som syklistene ønsker, og vurdere sikkerhetsaspektene rundt teknikken. Både Delft og Gazelle tror lignende systemer kan bli standard i fremtiden, og bidra til at eldre personer kan fortsette å sykle.

Se filmen fra Delfts tekniske universitet her:

Denne artikkelen ble først publisert på nyteknik.se.

Kommentarer (15)

Kommentarer (15)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå