Tårn kunne stått

Det søndre tårnet ble truffet sist av terrorfly, men kollapset først. Nå viser det seg at stålet i bærende elementer hadde bare halvparten så tykk brannisolasjon som stålet i det nordre tårnet.

Påstanden om at tårnene kunne blitt stående lenger - og kanskje ikke falt sammen i det hele tatt - skal nå sjekkes i et laboratorium i løpet av februar og mars av The US National Institute of Standards and Technology (NIST). Resultatene er imidlertid ikke ventet å bli offentliggjort før i september 2004. Da skal en offentlig rapport om årsakene av tårnkollapsene publiseres av NIST.

En brannteknisk gjennomgang av tårnene konkluderte lenge før ulykken med at brannisolasjonen måtte bedres. Et halvt år før 11. september satte eierne av World Trade Center, Port Authority; i gang med etterisolering. Arbeidet gikk smått fordi de var avhengig av at lokalene var tomme og ventet derfor til leietagere flyttet ut

Det var isolasjon på stålet i fagverkskonstruksjonen i gulvene som måtte utbedres.

Ingen pålegg

Havnemyndighetene har en spesiell juridisk status som gjorde at de ikke kunne lovpålegges å utbedre sikkerheten straks.

Amerikansk bygningsstandard kan bli endret som følge av de pågående testene. Advokatene til noen av ofrenes etterlatte har grepet de nye påstandene med grådig velvilje. Port Authority avviser at tårnene kunne stått lenger og eventuelt ikke kollapset i det hele tatt.

Det er brannsikringsekspert Jim Quintiere fra University of Maryland, College Park, som har studert tykkelsen på det brannisolerende materialet i tvillingtårnene. Han er overbevist om at begge tårn kunne stått betydelig lengre dersom isolasjonen hadde vært på mer enn fem centimeter.

Under 2 cm

I det søndre tårnet var isolasjonen på kun 19 millimeter, mens det i nordre tårn var rundt 38 millimeter. Det kan forklare at tårnet som ble truffet først også ble stående lenger. Dermed kunne mange flere ha rukket å komme seg ut av bygningene.

Port Authority mener imidlertid at flyene og eksplosjonene drepte de fleste og svekket konstruksjonen og rev av isolasjonsmaterialet på stålet. De tilbakeviser derfor Quintieres teori.

Han har imidlertid fått to andre eksperter til å beregne hvor lenge stålstrukturene i tårnene ville tåle de temperaturer de var utstatt for. Forskerne Marino di Marzofra College Park Rachel Becker fra det israelske teknologiinstitutt i Haifa, regnet ut at det nordre tårn med angitt isolasjon på stålet i de bærende gulvene, ville kollapse etter 115 minutter. I virkeligheten tok det 103 minutter før det falt sammen i en haug av støv og stål.

Sto en knapp time

Det søndre tårn kunne bli stående i 75 minutter, beregnet forskerne. Det søndre tårn raste imidlertid ned etter bare 56 minutter.

- Ingen tviler på at mange mennesker ble drept da flyene traff bygningene og at brann svekket stålet slik at byggene raste. Men beregningene våre viser at dersom brannhemmende isolasjon på stålet hadde vært over 50 millimeter, ville tårnene blitt stående atskillig lengre og kanskje ikke kollapset i det hele tatt, sier Quintieres til New Scientist.

Tidsskriftet mener at hans analyser bør få myndighetene til å stille spørsmål om andre bygninger er tilfredsstillende sikret.

Etterisolering i gang

Sjefsingeniør Frank Lombardi hos Port Authority insisterer på at tykkelsen på isolasjonen er irrelevant. Han mener at flyene skadet byggene og rev vekk isolasjonen så mye at kollaps dermed var uunngåelig. Han får langt på vei støtte av Gene Corley, som i fjor ledet undersøkelsene til (Federal Emergency Management Agency (FEMA).

- Jeg tror ikke isolasjonen var for dårlig, sier han til New Scientist. -Men hadde den vært tykkere og ikke blitt revet av da flyene traff, kunne kollapset vært utsatt, sier han.

Da tårnene ble bygget på begynnelsen av 1970-tallet, ble kun 19 millimeter isolasjonsmateriale sprøytet på fagverkstålet i søndre tårn, og de foreskrevne 38 millimeter idet nordre tårn. En entreprenør gjorde Port Autority oppmerksom på dette for noen år siden.

Ifølge byggeforskriftene i New York, skal isolasjonen være på 38 millimeter for denne type bærende stålkonstruksjon. Port Autohoity har en spesiell status og var dermed ikke pålagt å følge forskriftene.

Sjefingeniør Lombardi hos Port Authority, bekrefter at han et halvt år før ulykken satte i gang arbeid for å etterisolerer fagverket for likevel å komme innenfor reglene, skriver New Scientist.

-Hvorfor gjorde Port Authority dette hvis det ikke var for å bedre sikkerheten?, spør en advokat som jobber for noen av ofrenes familier. Advokaten lukter dollar i kjølvannet.





Se større illustrasjon her!