ZERO G: To minutters vektløshet og en utsikt uten like. Virgin Galactic tror på stor interesse fra romturister. (Bilde: Virgin Galactic)
STORT: SpaceShip Two skal vise turistene Jorden utenfra. Noe mange drømmer om, men de færreste har mulighet - eller råd til - å oppleve. (Bilde: Virgin Galactic)
PÅ VEI: Sånn vil White Knight Two og SpaceShip Two se ut når de flyr over himmelen på vei ut i verdensrommet. (Bilde: Jim Koepnick)
SAMMENSATT: SpaceShip Two henger under White Knight Two. I 18,3 kilometers høyde slenges romflyet videre ut ved hjelp av en rakettmotor, mens motorflyet returnerer til jorden. (Bilde: Jim Koepnick)
FLYPLAN: Slik ser Virgin Galactic for seg ruten til sitt spesielle turistfly. Turen tar to og en halv time. (Bilde: Illustrasjon / Virgin Galactic)
STØRRE: Mens SpaceShip One var 8,5 meter langt, måler SpaceShip Two hele 18,3 meter i lengden. (Bilde: Illustrasjon / Virgin Galactic)

Ta ferien i verdensrommet

Det kommersielle romflyet SpaceShip Two kan sende seks turister ut i rommet samtidig.

Sir Richard Branson og Virgin Galactic presenterte romflyet for første gang i New York forrige uke.

To og en halv time

Spaceship Two er designet av fly- og rompioneren Burt Rutan, som også bygde Spaceship One. Dette flyet foretok i alt tre flygninger til over 100 kilometers høyde, skriver Ingeniøren.

Spaceship Two har plass til to piloter og seks passasjerer på sine romturer, som skal vare i to og en halv time.

Flyet løftes opp i 18,3 kilometers høyde av et motorfly kalt White Knight Two. Deretter frigjøres det, og en rakettmotor slenger det ut i en suborbital bane - hvor det høyeste punktet er i 140 kilometers høyde over jorden.

Vektløshet inkludert

En tur med Spaceship Two blir imidlertid ikke billig: Prisen er satt til 1,3 millioner kroner.

Med andre ord må man ha godt med penger for å invitere kone og barn med på en annerledes ferietur.

Virgin Galactic på sin side reklamerer med at denne prisen inkluderer et par minutters vektløshet, noe folk naturlig nok bør forstå prisen av.

Comfort i høyden

To piloter er med på turen for at den ene skal kunne konsentrere seg om å styre romflyet, mens den andre hjelper passasjerene og tar seg av eventuelle problemer som oppstår.

Spaceship Two er mye større enn SpaceShip One, og skal også være mye mer komfortabelt for romturistene.

Blant annet blir det tilbakelente seter, og et stort antall vinduer man kan betrakte jorden gjennom.

Klart om et år

Sir Richard Branson regner med å kunne presentere den første, fullverdige versjonene av romflyet om et år, for deretter å kunne begynne prøveflygningene.

Virgin Galactic har skrevet kontrakt med Burt Rutan's Scaled Composites, som skal designe og bygge to moderfly og fem romfly. De får alle installert motortyper som er videreutviklet fra Spaceship One og White Knights motorer.

Reality-TV

Firmaet forventer at de første kommersielle flygningene kan begynne i 2009.

De nødvendige passasjerfasiliteter bygges nå hos Spaceport America i New Mexico, USA.

Virgin Galactic forhandler også med TV-selskaper om rettighetene til et realityprogram, hvor hovedpremien skal være en tur ut i rommet med Spaceship Two.