tunneler

Syv firmaer har gitt tilbud på ruste opp kort tunnel i Kristiansand

Vegvesenet er fornøyd med interessen.

Haumyrheitunnelens vestre åpning. Løpet til høyre skal strosses.
Haumyrheitunnelens vestre åpning. Løpet til høyre skal strosses. Foto: Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
13. des. 2019 - 09:49

Prosjektet omfatter rehabilitering og utvidelse av dagens Haumyrheitunnel langs E18 øst for bysentrum i Kristiansand kommune. Tunnelen er en toløps tunnel med totalt fire kjørefelt. Lengden er cirka 350 meter.

I februar i år ble det klart at tunnelen også skal utvides i østgående retning.

Utvidelsen skjer for å gi plass til kollektivfelt frem til avkjøringen til Rona. Tiltakene skal øke levetiden i tunnelen og legge til rette for kollektivtrafikken på østsiden av Kristiansand.

Veier24 har tidligere skrevet om at den nye Varoddbrua - som henger mer eller mindre sammen med Haumyrheitunnelen - er forsinket.

Nylig var det tilbudsfrist for tunnelprosjektet, og disse tilbudene hadde kommet inn:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva
Kruse Smith Entreprenør 109.658.323
Consto Anlegg Øst 116.438.798
Bertelsen & Garpestad 118.759.482
Contexo 129.216.565
AF Gruppen Norge 148.233.731
TT Anlegg 151.475.749
NCC Norge 154.619.931

NB: Som vanlig er ikke noe avgjort før tilbudene er kontrollregnet og evaluert.

– Vi er veldig fornøyd med at så mange er interessert i oppdraget. Og prisene ligger på det nivået som vi har sett for oss, sier prosjektleder Jan Helge Egeland til Veier24.

Han regner med arbeidsstart rundt månedsskiftet januar/februar.

Sluttdato for jobben er satt til 1. mai 2021.

Ja, det er utslipp fra norsk olje og gass, men det erstatter verre alternativer, skriver Tore Killingland. Bilder viser det norske Johans Sverdrup-feltet.
Debatt

Norsk olje erstatter verre alternativer

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.