TRAFIKK OG ITS

Svevestøv-grenser utsatt for andre gang

Skulle vært klart 1. juni. Så 1. november. Nå er fristen satt til 1. april.

Arbeidet med å lage nye grenseverdier for svevestøv tar lenger tid enn planlagt, noe MDG stiller spørsmål ved. Målestasjon for luftkvalitet ved E-18 ved Hjortnes i Oslo.
Arbeidet med å lage nye grenseverdier for svevestøv tar lenger tid enn planlagt, noe MDG stiller spørsmål ved. Målestasjon for luftkvalitet ved E-18 ved Hjortnes i Oslo. Foto: Erik Johansen/NTB Scanpix
22. nov. 2019 - 02:05

For andre gang er arbeidet med å vurdere innskjerpinger i grenseverdier for svevestøv blitt utsatt. MDG er kritisk og kaller det aktiv trenering.

Prosjektet der Miljødirektoratet, Vegdirektoratet og Folkehelseinstituttet skal vurdere innskjerpinger i hvor mye svevestøv som skal være tillatt, skulle vært klart innen 1. juni. Regjeringen utsatte fristen til 1. november, men nå er den utsatt igjen til 1. april neste år, skriver Dagsavisen.

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) redegjorde tirsdag for situasjonen i Stortinget. Han forklarte de utsatte fristene med valg av mer avanserte metoder for å sette nye grenseverdier. Dette bekreftes av Miljødirektoratet.

– Aldri før har vi sett en norsk regjering så arrogant overkjøre alle faglige råd og trosse advarslene fra et samlet havforskningsmiljø, sier generalsekretær Karoline Andaur i WWF Verdens naturfond.
Les også

WWF varsler havbunnsmineral-søksmål mot staten

Miljøpartiet: – Aktiv trenering, Venstre: Konspirasjon

Dette opplever Miljøpartiet De Grønne som aktiv trenering.

– Jeg tror dette handler om en regjering som synes det er viktig at folk skal kunne bruke bilen så mye de vil og uten restriksjoner, og at regjeringen også er imot reguleringer, sier MDGs stortingsrepresentant Une Aina Bastholm.

I Klima- og miljødepartementet avvises derimot MDGs påstander på det sterkeste.

– Det er fagetatene selv som har bedt om utsatt frist for å sikre den faglige kvaliteten. Dersom MDG virkelig mener at fagetater som Miljødirektoratet driver «aktiv trenering» for at folk skal kunne «bruke bilen uten restriksjoner», viser de en oppsiktsvekkende mangel på tillit til den faglige integriteten til våre fremste miljøeksperter. Slike konspirasjonsteorier fra MDG kan jeg vanskelig ta på alvor, sier statssekretær Sveinung Rotevatn (V).

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen ber Miljødirektoratet om å komme med en ny anbefaling om utslippstillatelse til sprengstoff-fabrikken Chemring Nobel.
Les også

Vil endre utslippstillatelsen til sprengstoff-fabrikk

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.