Nissan Leaf kommer med litiumionebatterier på 24 kWh som skal gi den en rekkevidde på 160 km. Elmotoren leverer en effekt på 80 kW og et dreiemoment på 280Nm og skal gi Leaf en toppfart på over 140 km/t. (Bilde: Nissan)
Nissan Leaf lanseres i mindre skala i løpet av høsten. Nå går svenske myndigheter inn med elbilstøtte for å sikre at Sverige blir et prioritert marked for denne og andre kommende elbilmodeller. (Bilde: Nissan)

Sverige vil ta elbil-teten

– Det pågår en dragkamp om å bli et prioritert land for elbilleverandørene. Denne støtten bidrar sterkt til at vi setter Sverige på elbilkartet.

Det sier Göran Lundgren i Vattenfall etter at energiselskapet og Stockholm stad i dag ble bevilget 62 millioner kroner (drøyt 54 MNOK) av svenske energimyndigheter til innkjøp av elbiler.

100 000 kroner rabatt

Innkjøpsordningen starter med en første flåte på 50 elbiler, der hvert kjøretøy støttes med 25 prosent av merkostnaden i forhold til en sammenlignbar fossilbil – maksimalt 100 000 kroner.

For neste år og 2012 reduseres støtteordningen til maksimalt 50 000 kroner per elbil. Prosjektet regner med å ha midler nok til å subsidiere tusen elbiler, selv om innkjøpsmålet er seks tusen ladbare biler.

Produsenter som Renault/Nissan-alliansen, PSA/Mitsubishi og GM/Opel har en rekke elbilmodeller som settes i produksjon i mindre skala i år og som i første omgang skal ut i ulike flåteprosjekter ala det svenske. Målet er å få flest mulig av disse 2011- og 2012-modellene på svenske veier.

– Inntil markedet blir stort nok, er elbilene dyre å produsere og kjøpe. Derfor trengs det en slik introduksjonsstøtte, sier Lundgren som er ansvarlig for elbilprosjektet i Vattenfall.

Krever oppfølging

Prosjektet retter seg mot både private og offentlige aktører.

En forstudie til innkjøpsordningen indikerte at mer enn 100 selskaper og organisasjoner er interessert i å anskaffe til sammen 14 000 biler.

Imidlertid gis ikke støtten helt betingelsesløst: Deltakerne må blant annet innrapportere driftsdata månedlig og bruke til sammen fem arbeidsdager i perioden 2010-2013 på ulike former for oppfølging.

Les mer om reglene her

Prosjektleder Ole Henrik Hannisdahl i organisasjonen Grønn Bil synes den svenske ordningen er spennende.

– Vi gratulerer Sverige med et langt skritt videre på veien mot elektrifisering av veitransporten, og ser frem til å lære av deres erfaringer med ordningen, sier Hannisdahl som tror at den svenske modellen også kan fungere i Norge.

Han påpeker samtidig at denne ordningen kommer parallelt med at et forslag om å fjerne moms på elbilleasing ble stemt ned i Stortinget.

Les sakene: Skuffet over rødgrønt elbil-nei

Det offentlige er elbil-sinker

Avgiftsbrems for leide elbiler