OMBYGD: Moving City tilbyr foreløpig fire forskjellige Fiat-modeller som er konvertert til elektrisk drift. (Bilde: Moving City)
ELBILLEASING: Mads Pinnerød er daglig leder i Moving City. (Bilde: Moving City)
STOR ELBILFLÅTE: Movin City i Bodø får om kort tid levert 11 Fiat e500, slik at de nå eier 30 elbiler som de leaser ut. (Bilde: Moving City)

Avgiftsbrems for leide elbiler

Moving City

Ble stiftet i vår og eies av Bodø Energi, Kunnskap invest og Future invest

Tilbyr foreløpig leasing på Fiat Fiorino i tre ulike versjoner (vare, kombi og stasjonsvogn) og Fiat 500, alle konvertert til elektrisk drift av italienske Micro-Vett og levert av norske Go Green Holding

Tekniske spesifikasjoner:

Batterier: Li-Polymer, 22 kWh (Fiorino), Li-ion, 22 kWh (e500)

Toppfart: 100 km/t (Fiorino), 130 km/t (e500)

Rekkevidde: 100 km (Fiorino) 130 km (e500)

Leasingpris: Fra 6.990 til 7.490 kroner per måned pluss forskuddsleie (eks. mva., men inkludert forsikring og vedlikehold)

Grønn Bil Norge

Er et nasjonalt nettverk for elektrifisering av veitransport

Opprettet i mai som følge av forslag i rapporten «Handlingsplan for elektrifisering av veitransport» fra en ressursgruppe nedsatt av Samferdselsdepartementet

Selskapet Moving City går mot strømmen og eier nå 18 elbiler som de leaser ut til kommuner og bedrifter i Bodø og Trondheim. De får ytterligere 11 elbiler i starten av desember.

Men når Bodøselskapet lykkes med elbil-leasing, er det på tross av – ikke på grunn av – det norske avgiftssystemet.





Bedre å eie

Bedrifter som leaser en varebil klasse to, som går på bensin eller diesel, kan putte utgiftene i momsregnskapet, mens en kommune får momskompensasjon. Det gjelder ikke for elbiler.

Det finnes ingen grønnskiltede elbiler. På elbilleasing kreves det inn moms av rente- og avskrivningskostnadene.

Elbilene er imidlertid fritatt for engangsavgift og moms ved kjøp, slik at dagens avgiftssystem favoriserer det å eie en elbil framfor å leie den.

– Spesielt

Dermed forspiller staten et effektivt virkemiddel for å fase inn flere elbiler, mener Ole Henrik Hannisdahl som er prosjektleder for Grønn Bil Norge.

– Det er veldig spesielt at det skal være moms på elbilleasing og slik gjøre elbilen mindre attraktiv å lease. Det framstår som en regelrett feil i avgiftssystemet, og det er meg en gåte at det ikke blir rettet opp i dette statsbudsjettet, sier Hannisdahl.





ELBILNETTVERK: Ole Henrik Hannisdahl er prosjektleder i Grønn Bil Norge.
ELBILNETTVERK: Ole Henrik Hannisdahl er prosjektleder i Grønn Bil Norge. Energi Norge

Elbiler kommer dårligere ut

Han anslår at det finnes rundt 10.000 kommunale flåtebiler. Inkludert Posten og andre offentlige institusjoner og bedrifter, teller den totale flåten 20-30.000 biler.

I fjor ble det registrert 31.422 nye varebiler på foretak i Norge.

Hannisdahl påpeker at på tross av at Norge har blant verdens beste elbilinsentiver, kommer de ladbare bilene relativt sett dårligere ut i forslaget til neste års statsbudsjett.

Årsaken er at elbilordningene står parkert, mens effektive biler med forbrenningsmotor har fått avgiftslette.

– Vi er mange som er skuffet over at regjeringen ikke bedrer vilkårene for elbilleasing. For denne type ny teknologi med kostbare batterier, representerer leasingordningen en trygghet, sier daglig leder Mads Pinnerød i Moving City.





Budget og Avis med elbiler

Selskapet har allerede levert og drifter sju elbiler for Trondheim kommune. I starten av november kom en ny leveranse med 10 elbiler som er fordelt på forskjellige Bodøbedrifter.

Deriblant én hver til utleieselskapene Budget og Avis som dermed er først i landet med elektrisk utleiebil.

Privatleasing er underveis, men foreløpig er leasingordningene forbeholdt bedrifter og det offentlige.

I starten av desember kommer 11 eksemplarer av Fiat 500 konvertert til elektrisk drift til Oslo. Da vil Moving City sitte på en flåte av 30 elbiler.

– Vi er de første i verden som mottar Fiat e500. Foreløpig holder vi oss til konverterte Fiatmodeller, vi skal være en totalleverandør og ser hele tiden etter flere modeller. Vi ønsker for eksempel også Think City når de begynner å levere biler, understreker Pinnerød.