En politimann med gassmaske ved sperringene i nærheten av der flyet styrtet. Politiet ber folk holde seg unna for ikke å puste inn røyk.
En politimann med gassmaske ved sperringene i nærheten av der flyet styrtet. Politiet ber folk holde seg unna for ikke å puste inn røyk. (Foto: Jörgen Ragnarsson/TT / NTB scanpix)

Jas 39 Gripen

Svensk jagerfly kolliderte med fugl og styrtet

Flyet av typen Jas 39 Gripen, befant seg i rundt tusen meters høyde.

Et jagerfly har styrtet i Blekinge i Sverige etter en kollisjon med en fugl. Piloten skjøt seg ut og er i sikkerhet.

Försvarsmakten opplyser at piloten tirsdag formiddag varslet at han hadde kollidert med en fugl, før han deretter skjøt seg ut av flyet.

Ulykken skjedde cirka klokken 09.45. Et redningshelikopter var på stedet der mannen landet rundt 15 minutter senere, opplyser pressesjef Philip Simon ved Försvarsmakten.

 

Flyet, som var av typen Jas 39 Gripen, befant seg i rundt tusen meters høyde da kollisjonen med fuglen fant sted. Ulykken skjedde nord for Ronneby flyplass i Blekinge, sørøst i Sverige.

Det brenner der flyet styrtet, og brannen har spredd seg. Redningstjenesten ber folk holde seg unna området for ikke å puste inn helseskadelig røyk.

Pressesjef Philip Simon ved Försvarsmakten sier at det viktigste nå er å ta seg av flygeren.

– Akkurat nå tar vi oss av flygeren og passer på at han får den støtte han trenger, sier Simon.

Et øyenvitne forteller at han så flyet styrte i terrenget.

– Det var en kollisjon med en fugl da flyet var på vei tilbake, og det havarerte i forbindelse med at det skulle lande. En stor røyksøyle kunne sees fra ulykkesstedet etter styrten. Det var totalhavari, og det var en stor røyksøyle, sier øyenvitnet til avisen.

Sverige har hatt flere ulykker med flytypen tidligere, blant annet i 1989 og under en oppvisnings-flyging den 8. august 1993, under Vattenfestivalen i Stockholm. 

TU.no hadde nylig en artikkel om Stockholm-styrten i forbindelse med at det var 25 år siden ulykken fant sted. Havariundersøkelsene konkluderte med at begge ulykkene skyldtes styresystemfeil.

Se videoklipp fra ulykkene i 1989 og 1993 her:

 

Kommentarer (5)

Kommentarer (5)