Klimagassutslipp fra SUV

SUV-ene har skadet klimaet fem ganger mer enn elbilene har bidratt til å forbedre det

En rapport fra Det internasjonale energibyrået (IEA) advarer om at bilkjøpernes tørst etter høye, tunge modeller truer med å underminere både salget av elbiler og gevinstene av stadig mer effektive motorer.

Hondas CR-V er en av tidenes mest solgte SUVer i hele verden. Nå utgjør SUV-er 40 prosent av salget av nye biler, godt drevet fram av USA, hvor annenhver bilkjøper sverger til de høye og tunge kjøretøyene.
Hondas CR-V er en av tidenes mest solgte SUVer i hele verden. Nå utgjør SUV-er 40 prosent av salget av nye biler, godt drevet fram av USA, hvor annenhver bilkjøper sverger til de høye og tunge kjøretøyene.

En rapport fra Det internasjonale energibyrået (IEA) advarer om at bilkjøpernes tørst etter høye, tunge modeller truer med å underminere både salget av elbiler og gevinstene av stadig mer effektive motorer.

  • Elbil

De siste ti årene har det kommet nesten 400 millioner flere biler ut på verdens veier, og særlig i de siste årene har bilkjøpernes appetitt på å kjøpe tunge, høye sports utility vehicles (SUV-er) eksplodert. Det viser et eget avsnitt om bilenes energiforbruk i den utgaven av World Energy Outlook som Det internasjonale energibyrået ga ut i november.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå