ELBIL

SUV-ene har skadet klimaet fem ganger mer enn elbilene har bidratt til å forbedre det

En rapport fra Det internasjonale energibyrået (IEA) advarer om at bilkjøpernes tørst etter høye, tunge modeller truer med å underminere både salget av elbiler og gevinstene av stadig mer effektive motorer.

Hondas CR-V er en av tidenes mest solgte SUVer i hele verden. Nå utgjør SUV-er 40 prosent av salget av nye biler, godt drevet fram av USA, hvor annenhver bilkjøper sverger til de høye og tunge kjøretøyene.
Hondas CR-V er en av tidenes mest solgte SUVer i hele verden. Nå utgjør SUV-er 40 prosent av salget av nye biler, godt drevet fram av USA, hvor annenhver bilkjøper sverger til de høye og tunge kjøretøyene.
Magnus Bredsdorff, Ingeniøren.dk
12. des. 2019 - 12:00

De siste ti årene har det kommet nesten 400 millioner flere biler ut på verdens veier, og særlig i de siste årene har bilkjøpernes appetitt på å kjøpe tunge, høye sports utility vehicles (SUV-er) eksplodert. Det viser et eget avsnitt om bilenes energiforbruk i den utgaven av World Energy Outlook som Det internasjonale energibyrået ga ut i november.

Share icon
Del

Kommentarsystemet er deaktivert

Kommentarsystemet leveres av en ekstern leverandør, og kan ikke lastes inn uten at informasjonskapslene er aktivert. Endre dine Personvern/cookies innstillinger for å aktivere kommentering.