TIL BUNNS: De første undervannsrammene er på plass. ABB Offshore Systems har levert de første bunnrammene fra verkstedet i Eydehavn. De er nå satt på plass på feltet utenfor Hammerfest. Aker Marine Contractors gjennomførte en vellykket operasjon i begynnelsen av juni. (Bilde: STATOIL )

Sur svie for Statoil

Som ventet må Statoil oppjustere budsjettene på Snøhvit, denne gang med 5 ¿ 6 milliarder kroner.

Årsakene er klare - hovedkontraktøren Linde og byggeverkstedet Dragados har grovt underestimert kompleksiteten i anlegget.

Statoil mener selv at det er fire grunner til en ny kostnadssprekk.

1.Underlaget var for dårlig da beslutningen om å bygge ut feltet ble fattet.

2.Linde klarer ikke å levere tegninger og utstyr i tide.

3.Mañana-tilstander på Dragados, klarer ikke å mobilisere raskt nok når utstyr og tegninger endelig er på plass.

4.Kjølekompressorene holder ikke mål. De må bygges om for å klare kravene.



I sum betyr dette store forsinkelser for Snøhvit-prosjektet. I verste fall må produksjonsstart forskyves ett år. Statoil vil i mellomtiden sikre seg kontrakter med andre LNG-leverandører slik at Statoil klarer å opprettholde sine leveringsforpliktelser.

- Vår tro på at Snøhvit er et fremtidsrettet prosjekt er ikke svekket, selv om vi beklager de store overskridelsene. Snøhvit er viktig med tanke på fremtidig utnyttelse av ressursene i Barentshavet, understreker konstituert konsernsjef Einar Øverland.



Øker bemanningen

For å komme i mål har Statoil gjennomført en rekke tiltak. Dette gjelder særlig overfor Linde og Dragados hvor Statoil tar roret selv.

- Byggeledelsen ved verkstedene er byttet ut.Linde har blitt pålagt å øke bemanningen, samt å sette deler av arbeidet ut til andre.Reforhandlet avtalen med - Dragados.

- Utslep sommeren 2005.

- Forbedret driften ved Dragados slik at det er mulig å gjøre parallelle aktiviteter.

- Nedsatt en ekspertgruppe for å løse kompressorproblemene i kjølerne.

Aker inn

Allerede nå forbereder Statoil seg på å ta hånd om merarbeid når prosesslekteren ankommer Melkøya til neste år.

Tidligere i vinter inngikk Statoil kontrakt med Aker Stord for å sammenkople Snøhvit-anlegget. Alt taler for at denne kontrakten blir utvidet til å omfatte ferdigstilling av prosessanlegget høsten og våren 2006.

Aker Stord har tidligere vist evne til å overta og styre kompliserte kontrakter vel i havn, og det er ikke usannsynlig at dette skjer igjen, men denne gang på Melkøya og til langt høyere kostnader enn hva det ville kostet dersom arbeidene ble utført på Stord eller ved Rosenberg i Stavanger.

Totalkostnaden for Snøhvit er kommet opp i 50 + milliarder kroner. Opprinnelig estimat var 39 milliarder.