Supertrofe til Ocas

Supertrofe til Ocas
FORNØYD: Marius Watz tar en siste titt på kunstverket sitt før det skal herdes i en keramisk ovn med opptil 1070 grader. Bilde: Truls Tunmo

Ocas ble dermed historisk da de mottok det spesielle kunstverket som Marius Watz har laget. Hittil har vinnerne av Årets ingeniørbragd fått et hederlig diplom de fem årene kåringen har funnet sted.

Administrernde direktør Morten Mørk i Ocas strålte som en sol da han mottok det tunge trofeet under festmiddagen i Samfundet onsdag kveld.

– Dette er kjempegøy. Vi har konstruert noe ingen andre har gjort før. Denne prisen setter vi stor pris på. Den øker vår troverdighet, smiler gründer Morten Mørk.

3D kunst

Det flotte trofeet fra Marius Watz, er et resultat av nitidig jobbing med dataprogrammer – databasert kunst med programmering som verktøy.

– Tidligere har jeg jobbet med 3D grafikk på skjerm og som projeksjoner, men dette er første gang jeg har jobbet med å få ut et fysisk objekt gjennom 3D-jobbingen, sier Watz, som har et anerkjent navn som datakunstner internasjonalt. Som designer har han jobbet med blant andre Nike, Nokia og Smart Car.



Generativt system

Trofeet er blitt til gjennom programmering, men det er i stor grad tilfeldighetene som har bestemt utformingen.

– Jeg lager et program som utvikler former ut i fra prinsipper om tilfeldighet eller det som kalles et generativt system. Det går ut på å finne former som har interessante kvaliteter, og for dette trofeet har jeg forsøkt å finne former som passer med oppgaven. Trofeet skal jo passe til ingeniører, sier Watz.





Stålpulver

Etter å ha designet trofeet i tre dimensjoner i et dataprogram, har 1. amanuensis ved Arkitektur og Designerskolen i Oslo, sivilingeniør Steinar Killi, vurdert hva som måtte til for å lage trofeet rent fysisk.

– Uten hans hjelp, hadde ikke trofeet blitt noe av rent fysisk. Han har laget en masse av stålpulver og vokspartikler. Denne massen er varmet opp av en datastyrt laser som tegner frem 3D-formen jeg har konstruert i datamaskinen. Vokspartiklene er brukt som bindingsmateriale før herdingen som foregår i en keramisk ovn, sier Watz.

Hett

I 24 timer herdes trofeet i opptil 1070 graders varme. Sammen med bronse blir stålpulveret til en knallhard legering. Bronsen filtreres inn i materialet på grunn av den ekstreme varmen, og tar plassen til vokspartiklene som fordamper.

Det spesielle trofeet er abstrakt kunst, og Marius Watz er fornøyd med verket sitt.

– Det minner om noe organisk og noe mekanisk. Jeg liker sånne former.