MER UTBYGGING: Dobbeltsporet mellom Lysaker og Sandvika blir ikke det eneste som skal ferdigstilles. Nå skyter Regjeringen inn penger til dobbeltspor på flere strekninger i landet. (Bilde: Mona Strande)

Styrker jernbanen

Med økte bevilgninger til Jernbaneverkets drift- og vedlikeholdsbudsjett mener Regjeringen de skal bidra til å unngå saktekjøring på Bergens- og Dovrebanen, og å kunne fortsette det viktige vedlikeholdsarbeidet i Oslo-området, hvor Oslotunnelen utpeker seg som spesielt viktig.

Flere dobbeltspor

3,2 milliarder er satt av til investeringer i linjenettet. Her prioriterer Regjeringen å videreføre arbeidet med allerede igangsatte utbyggingsprosjekter, og gir blant annet:

  • 840 mill. kr til nytt dobbeltspor Lysaker - Sandvika
  • 260 mill. kr til Lysaker stasjon
  • 761 mill. kr til dobbeltspor på strekningen Sandes – Stavanger
  • 144 mill. kr til fjernstyring på Nordlandsbanen, strekningene Grong – Mosjøen og Mosjøen – Bodø
  • 100 mill. kr til nytt dobbeltspor Bergen stasjon – Fløen

I tillegg setter de av penger til å starte følgende prosjekter:

  • 160 mill. kr til dobbeltspor på strekningen Barkåker - Tønsberg på Vestfoldbanen
  • 150 mill. kr ny Gevingåsen tunnel mellom Hommelvik og Hell på Nordlandsbanen

Det er også satt av midler til planlegging av dobbeltspor på strekningene Eidsvoll – Hamar, Holm – Holmestrand – Nykirke og Oslo S – Ski (inkl. Ski stasjon). Her inkluderer også midlene penger til nødvendig kjøp av grunn ved nye investeringer.

Mer gods på bane

580 millioner kroner er satt av til tiltak for godstrafikken. Dette omfatter midler til godsterminalene i Ganddal (52,4 millioner), Brattøra (8 millioner) og Alnabru, og midler til krysningsspor ved Berg på Østfoldbanen, Jensrud på Gjøvikbanen og Nodeland og Ualand på Sørlandsbanen.

Også planleggingen av Alnabru godsterminal, containerterminal sør, får økte bevilgninger etter dagens budsjettforslag. Noe penger i 2009 vil også gå til Halden driftsbanegård og bygging av sporanlegget på Fauske stasjon på Nordlandsbanen.

140 millioner kroner bevilges dessuten til tiltak som skal gjøre jernbanenettet tryggere, som tekniske tiltak, sikring og fjerning av planoverganger, tunnel- og rassikring.