Svenske Tobiis løsning lar deg for eksempel lese e-bøker eller nettsider uten å måtte bevege deg for å scrolle. Øyesensoren følger med på hvor i teksten du befinner deg, og scroller automatisk deretter. (Bilde: Dag Yngve Dahle)

Styr PC-en med øynene

  • t2

HANNOVER: – Det vi presenterer her er en fullt funksjonell prototype som viser hva det går an å gjøre med vår teknologi i et forbrukerprodukt, sier forretningsutvikler Anders Olsson i svenske Tobii til Teknisk Ukeblad på CeBIT-messen i Hannover.

Kineser-interesse

Kineserne i Lenovo har nemlig henvendt seg til Tobii, som har jobbet med alternative styringsløsninger i mange år. De ønsket å se på mulighetene for å integrere øyestyringen i en forbruker-PC, og det er resultatet av dette som nå vises frem.

Olsson demonstrerer hvordan han (etter en liten kalibreringsrunde) enkelt kan bytte mellom vinduer i Windows, bla gjennom bilder og spille spill uten å røre mus eller tastatur.

– Øyet er det perfekte kompliment til hendene, og med et intuitivt brukergrensesnitt får man noe som nesten er litt magisk, sier han, og viser videre hvordan sensoren følger med på øynene når han leser gjennom et dokument.

Forretningsutvikler Anders Olsson i svenske Tobii med verdens første forbrukerrettede bærbare med innebygget øye-tracking. (FOTO: Dag Yngve Dahle)

IR-lys

Så fort han nærmer seg bunnen av teksten, scroller siden automatisk videre. Det samme kan gjøres på nettsider.

– Det teknologien handler om er å belyse øynene med infrarødt lys, samtidig som høydefinisjonssensorer oppfatter refleksjonene fra øyet. Teknologien inneholder ingenting som ikke lar seg masseprodusere, sier Olsson.

– Hvor nøyaktig er sensoren?

Olsson demonstrerer med fingrene.

– Vi havner nok på litt under en centimeter nøyaktighet. Det er altså ikke på pikselnivå, men nok til å kunne fastsette hvilken region av skjermen du ser på med stor sikkerhet.

Sensorene klarer å holde styr på øynene i det Tobii betegner som “normal PC-avstand”, altså rundt en halvmeter.

Infrarødt lys og to høydefinisjonssensorer tar seg av det tekniske. (FOTO: Dag Yngve Dahle)

Smart

Prototypen lar deg ikke bekrefte valg med øynene, slik at det fortsatt er nødvendig med tastatur eller mus. Men Teknisk Ukeblads journalist fikk inntrykk av at Tobiis løsning gir muligheter for små, men markante effektivitetsforbedringer med riktig grensesnitt.

Et annet bruksområde er også spill, og Olsson skisserer hvordan det kan bli mulig å få øyekontakt med figurer på skjermen i eventyrspill – omtrent som hva Microsoft snakket om før de endelig lanserte Kinect.

– Hvordan blir prisnivået på dette?

– Det vil nok komme i en høy forbruker-PC-prisklasse, men ikke ekstraordinært dyrt. Det kan absolutt integreres i forbrukerprodukter, sier Olsson.

Tobii har for øvrig en avdeling i Bergen som jobber med utvikling av løsninger for handikappede.

Mer fra CeBIT:

Asus med "Kinect-kopi"

Trådløs skjerm fra Fujitsu