BRUER

Strømsbrua i Stavanger trenger en solid rehabilitering   

Og det i et svært krevende nabolag.

Strømsbrua i Stavanger, sett vestfra.
Strømsbrua i Stavanger, sett vestfra. Foto: Google Maps
26. jan. 2021 - 14:01

Rogaland fylke skal ruste opp Strømsbrua, som ligger området Paradis sør for selve Stavanger sentrum.

Stålelementer skal rehabiliteres, dekke skal skiftes ut, og nytt fortau skal bygges. I tillegg skal betongoverflater repareres og avløpssystemet fornyes.

Brua er 289 meter lang, 15,5 meter bred og gjennomsnittlig ni meter høy.

Tirsdag 30. januar påla Bane Nor entreprenør Moss IA å stanse alt arbeid utenfor kvikkleiresonen i dobbeltsporutbyggingen. Her ved kulverten utenfor Carlsbergtunnelen.
Les også

Bane Nor påla å stanse alt arbeid utenfor kvikkleiresonen. Nå kommer Arbeidstilsynet på banen

Krevende nabolag

Men det er et krevende nabolag. Det er vei, sund og båtoppstilling i øst, og jernbanespor og arealer til Bane Nor i vest. Det betyr at arbeidene må splittes opp, etter koordinering av framdriften med berørte parter. Arbeidene skal foregå etappevis, og framkommeligheten over vei, vann og jernbanespor skal opprettholdes. Støytiltak er nødvendig.

Noen hovedarbeider i prosjektet:

  • Fjerne gammel og påføre ny maling på hele stålkonstruksjonen
  • Skifte ut deler av stålprofiler
  • Riving av gammelt slitelag
  • Fuktisolering og nytt slitelag
  • Rør og avløp
Bane Nor har stanset alt arbeid utenfor kvikkleiresonen i Moss. Her ved kulverten utenfor Carlbergtunnelen.
Les også

Oppdaget alvorlige avvik: Bane Nor stanser arbeid med jernbaneprosjekt i Moss

Mange begrensinger

Arbeider mellom akse 12 og 13 på brua skal skje mellom midten av mai og midten av august 2021.

Jekking av bru skal skje fellesferien i 2021 og 2022. Dette skal gjøres før utlegging av
nytt dekke på brua.

Arbeidet med å skifte ut slitelag og fortau på brua skal skje i 2022. Legging av
fuktisolering og avretting-/bindlag skal skje i fellesferien i 2022.

En opsjon er at alle arbeider som vil påvirke jernbanesporene utføres sommeren 2022. Disse skal gjøres hvis søknad om brudd i 2022 blir innvilget. Her er det ennå ikke brudd avklart.

Enkelte veier i nærheten kan stenges når det er nødvendig på grunn av arbeidene, andre ikke. Noen steder kan trafikken flyttes.

Og arbeidene på og ved jernbanen skal såklart koordineres med Bane Nor og byggherre Rogaland fylke. Framdriften blir basert på Bane Nor sin plan for avvikling av togtrafikken på de tre jernbanesporene. Entreprenøren får avsperre og arbeide på deler av området i tråd med anvisninger fra Bane Nor. Detaljert fremdriftsplan skal utarbeides i felleskap og avklares før oppstart i 2022.

Det er flere forskjellige frister for ferdigstilling og når arbeid kan foregå, og hvis opsjonen blir utløst så skal det hele være unnagjort i september 2022.

Forventet kontraktssignering er i midten av april 2021.

Fylket arrangerer digital tilbudskonferanse 29. januar, og frist for å gi tilbud er 1. mars.

Nye Horten stasjon en en del av dobbeltsporutbyggingen mellom Nykirke og Barkåker.
Les også

Vestfoldbane-entreprenør har saksøkt Bane Nor

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.