PROSJEKTER

Stortinget rakk ikke å bevilge pengene i vår: Vegvesenet må utsette E39-anbud

Regjeringens behandling av saken i løpet av sommeren avgjør om veien blir ferdig i tide.

Stortinget rakk ikke å bevilge midler til E39 Lønset-Hjelset i vårsesjonen, så Vegvesenet må utsette anbudskonkurransen for veiprosjektet til i høst. Bildet viser det planlagte krysset ved Hjelset og veilinja sett fra øst mot vest.
Stortinget rakk ikke å bevilge midler til E39 Lønset-Hjelset i vårsesjonen, så Vegvesenet må utsette anbudskonkurransen for veiprosjektet til i høst. Bildet viser det planlagte krysset ved Hjelset og veilinja sett fra øst mot vest. Illustrasjon: Statens vegvesen
26. juni 2020 - 12:53

Statens vegvesen må avvente utlysning av totalentreprisen for ny E39 Lønset-Hjelset til bompengeproposisjonen er godkjent i statsråd. Det opplyser Vegvesenet i en melding de har sendt ut i dag.

Etter at bompengedebatten sørget for at prosjektet ikke fikk penger i 2019-statsbudsjettet i fjor høst, var håpet at midlene skulle komme i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett i vår.

Nå er det imidlertid klart at bompengeproposisjonen heller ikke blir behandlet i Stortinget i vårsesjonen 2020.

Regjeringsadvokat Fredrik Sejersted mener selgerne av Svalbard-tomten gir et uriktig inntrykk av mulighetene for bruk av eiendommen. Her avbildet høsten 2023 i Høyesterett i forbindelse med behandlingen av Acer-søksmålet.
Les også

Regjeringsadvokaten krever at Svalbard-salget stoppes

Kan rekke sykehusåpning

Vegvesenet har imidlertid håp om at veien kan bli ferdig før det nye fellessykehuset for Romsdal og Nordmøre - som vil bli en destinasjon for mange av trafikantene på nyveien - åpner i 2024.

Skulle bompengeforslaget bli fremmet i statsråd i sommer og deretter oversendt Stortinget for vedtak i høstsesjonen 2020, vil nemlig veien likevel kunne være ferdig bygget innen utgangen av 2023. 

– Vi har hatt som mål å ferdigstille den nye veien før åpningen av det nye Sjukehuset for Nordmøre og Romsdal på Hjelset, som etter dagens plan skal ferdigstilles i desember 2023 og ha full drift våren 2024. Samtidig er vi avhengig av at bompengeforslaget blir godkjent i statsråd og oversendt til Stortinget før vi kan gå videre. Siden anbudet nå trolig ikke kan lyses ut før tidligst i august, må vi belage oss på å justere fremdriften noe, sier Halgeir Brudeseth, prosjektleder i Statens vegvesen.

– Et kraftig signal på at det er noe alvorlig galt med organiseringen av jernbanesektoren, sier medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Mona Fagerås (SV).
Les også

SV: – Vil gjenopprette NSB

Sommeren avgjør framdriften

Når bompengeproposisjonen er godkjent i statsråd vil anbudet kunne lyses ut med forbehold om Stortingets godkjennelse. Det er Samferdselsdepartementet som eventuelt vil gi aksept for at prosjektet kan lyses ut med dette forbeholdet. 

Anbudsprosessen for E39 Lønset-Hjelset er ventet å ta rundt et halvt år, og forventet byggetid er mellom to og et halvt og tre år. 

Det betyr at dersom anbudet lyses ut i august 2020, kan det bli byggestart våren 2021 og ferdigstillelse i løpet av 2023. Hvis utlysningen må vente til etter at Stortinget har gjort sitt vedtak i høstsesjonen så betyr dette ferdigstillelse våren 2024. 

E39 Lønset-Hjelset skal lyses ut som en totalentreprise med alle fag inkludert. Anskaffelsen inkluderer både prosjektering og bygging av den nye veien, og konkurransen vil bli avholdt med forhandling og forutgående prekvalifisering.

Her kommmer 2.8 tonn stein, og rammer konstruksjonen med 1000 kJ. Det meste av kreftene tas av det øvre laget, lag nummer to fordeler kreftene tl kræsjboksene, som hviler på den stive stålkonstruksjonen.
Les også

Bruker aluminium til ny skredsikring

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.