FLERE KONSTRUKSJONSSKIP: Marin Teknikk har hatt stort hell med sine design av tyngre konstruksjonsskip.
FLERE KONSTRUKSJONSSKIP: Marin Teknikk har hatt stort hell med sine design av tyngre konstruksjonsskip. (Bilde: MT Design)

Store kontrakter til Marin Teknikk

Marin Teknikk

Etablert 1981

Antall ansatte 45

Kontorer på Dragsund i Herøy kommune og i Polen

Leverer skipsdesign for offshore og fiskefartøyer

Størst suksess med MT 6000 serien offshorefartøyer som ble introdusert i 1994.

Et koreansk verft har tegnet en byggekontrakt for to offshore konstruksjonsfartøyer til en samlet pris av 350 millioner dollar, eller rundt 2 milliarder kroner etter dagens dollarkurs.

Oppdraget er gitt av et rederi med sete i Dubai, Gulmar Offshore Midle East L.L.C.

Skipene er konstruert av Marin Teknikk på Gurskøy ved Ålesund, og er av typen MT 6024.





Brønnintervensjon

Videre har de fått i oppdrag å levere design for to mindre konstruksjonsfartøyer som skal bygges ved verftet Batamec i Indonesia, for et norsk rederi.

Disse fartøyene skal brukes for å vedlikeholde undervannsbrønner.

Verdien av disse to skipene er etter dagens dollarkurs cirka 1,7 milliarder kroner.









Bredt arbeidsfelt

M/ 6024 skal brukes til offshore konstruksjons- og vedlikeholdsarbeid i forbindelse med undervannsoperasjoner. De er utstyrt med en moon pool for å operere fjernstyrte undervannsfarkoster, ROV.

Skipet har to kraner, en for 250 tonn og en for 30 tonn.

Det er spesialutstyrt med hensyn på å kunne gjennomføre dykkeroppdrag, ved at det har to ekstra gjennomføringer i skroter.

Skipene er hver seg 120 meter lange og 25 meter brede.





Litt mindre

De skipene som skal bygges i Indonesia er noe mindre, med lengde på 11 meter meter.

Krankapasiteten er på 150 tonn. Det er satt av plass over moon pool til å kunne reise et boretårn for å kunne gjennomføre vedlikeholdsoppdrag i brønner.

Verden over

Arbeidsområdene for fartøyene skal være Indiske hav, Persiagulfen (PG), og Nordsjøen.

Lugarkapasitet på fartøyene er 120 personer. Skipene skal leveres sommer og høst 2011.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå