Visualiz

Stordata kan lett bli rotete. Dette norske selskapet bruker VR for å gjøre det brukervennlig

– Helt i front av hva som er teknisk mulig i dag, sier DNV GL-leder.

Stordata gir store muligheter, men kan også være utfordrende å håndtere. Visualiz kombinerer VR med stordata (big data). Her demonstreres verktøyet for bruk på en vindmøllepark.
Stordata gir store muligheter, men kan også være utfordrende å håndtere. Visualiz kombinerer VR med stordata (big data). Her demonstreres verktøyet for bruk på en vindmøllepark. (Bilde: Visualiz)

– Helt i front av hva som er teknisk mulig i dag, sier DNV GL-leder.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Hva om du enkelt kunne overvåket, analysert og operert selskapets oljeinstallasjoner, skip eller vindmøller mens du satt hjemme i godstolen?

Et nytt, norsk selskap vil gjøre dette mulig. Hvordan? Ved hjelp av spillteknologi.

Fra en kontorinnredet kjellerleilighet i Gamlebyen i Oslo studerer ingeniør Arnaud Le Breton en over hundre meter høy vindmølle.

Han snur seg rundt for å se nærmere på turbinens komponenter fra ulike vinkler. Da ser han også sine to kollegaer, Alexandr Borisov og Christian Bendlin. De studerer vindturbinen sammen med ham.

– Look here, sier Borisov.

– It’s not producing that much right now, sier Bendlin.

Man kan visualisere ulike deler av det som i realiteten er en over hundre meter høy vindmølle.
Man kan visualisere ulike deler av det som i realiteten er en over hundre meter høy vindmølle. Foto: Visualiz

De peker på en skjerm med informasjon om hvor mye strøm turbinen genererer akkurat nå.

Borisov sitter i Tjumen i Sibir i Russland, mens Bendlin befinner seg i München i Tyskland. Alle tre ser likevel den samme vindmøllen. De møtes gjennom å ta på seg briller som viser en virtuell virkelighet. Vindmøllen de studerer befinner seg verken i Oslo, Russland eller Kroatia. Det hele er kun en visualisering.

Visualiseringen mates med data hentet fra sensorene på faktiske installasjoner – i dette tilfellet en vindmøllepark. Dataene styrer visualiseringen. Dermed kan de følge med på hva som skjer i vindmølleparken fra kontorene i Oslo, Tjumen og München.

Bindeledd mellom stordata og mennesker

Arnaud Le Breton viser frem HTC Vive, utstyret som brukes til visualiseringen.
Arnaud Le Breton viser frem HTC Vive, utstyret som brukes til visualiseringen. Foto: Mathias Klingenberg

Det er den norske oppstartsbedriften Visualiz som har utviklet løsningen. Det skal fungere som et bindeledd for å gjøre stordata (big data) forståelig. I dagens samfunn mangler det ikke på informasjon – slik er det også i stordata-sammenheng. Risikoen er at det blir for mye for mennesket å håndtere.

Visualiz henter derfor store datastrømmer fra ekte, fysiske installasjoner inn i en virtuell virkelighet (virtual reality, VR). Her fremstilles dataene på en brukervennlig måte. I stedet for å ha en ukjent mengde indikatorer å holde oversikt over til enhver tid, kan de relevante dataene fremstilles i kontekstuelle settinger som er naturlige for operatøren.

Tanken er at operatøren eller spesialisten ikke trenger å sitte på et hektisk kontrollrom på oljeplattformen eller skipet. Fra nå av kan de sitte hvor som helst i verden og enkelt følge opp hva som skjer ved hjelp av VR-briller og et sett håndkontrollere.

– Vi vil tette gapet mellom sensorer og mennesker. Jeg vet hvordan det er å navigere mellom data fra 50.000 sensorer. Det er ikke lett. Derfor må vi sette ting i kontekst, sier Le Breton. 

Russland, Kroatia, Tyskland og Norge

Arnaud Le Breton (til venstre) og Ken Olling er gründerne av Visualiz.
Arnaud Le Breton (til venstre) og Ken Olling er gründerne av Visualiz. Foto: Mathias Klingenberg

Han og Ken Olling er gründerne av selskapet. Le Breton jobbet tidligere i DNV GL, og var en av arkitektene bak deres IOT-plattform Veracity. Olling har blant annet utviklet den mobile publiseringsplattformen Origami Engine, som blant annet det prisvinnende iPad-magasinet Katachi Magazine ble laget med.

Olling introduserte Le Breton for VR mens de var naboer på Skøyen.

– Utvikleren i meg begynte å klø da jeg tenkte på alt vi kunne få til ved å kombinere VR og sensordata, sier Le Breton.

I november sluttet Le Breton i DNV GL for å jobbe med prosjektet på fulltid. Da hadde Olling allerede jobbet med VR-teknologien i omtrent et halvt år. I dag jobber nesten 20 personer i Russland, Kroatia, Tyskland og Norge med prosjektet, som inntil nå hovedsakelig har blitt finansiert av Olling.

Nå er verktøyet klart for lansering.

Bruker spillteknologi

Flere store selskaper jobber i dag med visualisering av stordata. Le Breton mener Visualiz har en fordel ved å bruke VR-teknologi, hentet fra spillindustrien.

VR-brillene som brukes, HTC Vive, kan kjøpes i en vanlig elektronikkbutikk, myntet på spillere. Selve visualiseringen tar spillmotoren Unreal Engine seg av. Første versjon av spillmotoren kom i 1998.

– Vi bruker en motor som er testet og optimalisert av flere hundre tusen utviklere gjennom 19 år. Det gjør plattformen svært stabil og responsiv. Spillere er kravstore – teknologien som ikke modnes her, dør, sier Le Breton.

Verktøyet gir deg mulighet til å tegne direkte på de ulike elementene. Dine samarbeidspartnere vil hele tiden se hva du tegner.
Verktøyet gir deg mulighet til å tegne direkte på de ulike elementene. Dine samarbeidspartnere vil hele tiden se hva du tegner. Foto: Visualiz

Olling forteller at forvandlingen fra spill til et avansert industrielt verktøy ikke er så drastisk som det kan virke.

– I massive internettbaserte spill (massive multiplayer online game, MMOG) spiller tusenvis av spillere med hverandre. Da ser du hele tiden hva de andre gjør. Vi bytter bare ut de andre spillerne med sensorer, sier han.  

– Fungerer på tregere nettlinjer

Tips for å unngå «Vomit Reality»

En utfordring ved VR er at man fort kan bli kvalm når kroppens sanser kolliderer. Undertegnede, som ofte blir småkvalm under PSVR-spilling, følte ikke ubehag under Visualiz-demonstrasjonen.

Le Breton og Olling forteller om en iterativ utviklingsprosess med stadige tilpasninger for å skape den beste opplevelsen og motvirke kvalme.

– Dette er femte versjon av menysystemet. Vi har strømlinjeformet det slik at brukeren alltid skal kjenne seg igjen, uansett hvor nært man befinner seg den fysiske installasjonen som undersøkes, sier Le Breton.

– Det er ikke lurt å forsøke å lure hjernen. Det ser vi for eksempel på bilspill i VR. Man tror man kjører fort, men i virkeligheten sitter man stille. Da blir man fort kvalm, sier Le Breton.

Han trekker også frem apper som tilbyr visning av boliger i VR.

– Vi har sett flere eksempler på at dimensjonene blir helt feil. Det selger ikke boligen særlig godt, sier Le Breton.

Han mener man bør kutte ut fancy funksjoner med en gang det har potensial til å forvirre hjernen.

– Installasjonene vi jobber med står stille inntil brukeren beveger på dem. Det gjør at sansene slapper mer av, forteller Le Breton.  

– I tillegg ser man sine egne hender, samt ansiktet og hendene til de man samarbeider med i VR. Det hjelper til med å gjøre opplevelsen mer naturlig.

Det neste steget er ifølge Le Breton å eliminere behovet for håndkontrollere. Derfor utvikler de nå en taleassistent som på sikt skal kunne erstatte håndkontrollerne.

– Det finnes ingen lærebok i dette, derfor blir det mye prøving og feiling, sier Le Breton.

Man kan samarbeide med flere folk om samme installasjon. De andre er synlige ved hjelp av hoder og hender.
Man kan samarbeide med flere folk om samme installasjon. De andre er synlige ved hjelp av hoder og hender. Foto: Visualiz

En annen fordel Le Breton fremhever er at løsningen kan fungere over tregere nettlinjer, i og med at man kun trenger å overføre dataene som kommer fra sensorene. Resten av informasjonen ligger allerede i VR-løsningen.

– Spilling har gjort VR tilgjengelig på markedet til en rimelig pris. Industrien bør utnytte mulighetene dette gir oss, legger Le Breton til.  

Selskapet er i samtaler med flere aktører for et pilotprosjekt.

Mange bedrifter har i dag allerede utviklet digitale tvillinger til sine fysiske installasjoner. Dette er digitale modeller av de faktiske installasjonene. Modellene kan mer eller mindre puttes rett inn i VR-verktøyet, forteller Le Breton.

– Uante muligheter

Per Filip Tjeransen, prosjektingeniør innenfor tilbud i Technip FMC, har prøvd løsningen. Han fremhever spesielt mulighetene for å samarbeide om et prosjekt i realtid selv når man befinner seg på helt forskjellige steder.

– Det gir uante muligheter for interaksjoner med kolleger om prosjekter. Når alt enkelt og intuitivt kan analyseres direkte, kan vi optimalisere produksjonsprosessen, sier Tjeransen.

Han ser for seg at man for eksempel kunne hatt kontrollert Statoils undervannsinstallasjoner via Visualiz’ løsning.

Le Breton og Olling har allerede jobbet med Statoil. Tidligere i år var de med på å lage en VR-fremstilling av det undersjøiske gasskompresjonsanlegget Åsgard.   

– I 2D er ikke dette så lett å forestille seg. I VR kan man jo faktisk se seg rundt i de ulike installasjonene, sier Tjeransen.

– Mange vil si at dette er bare fancy innpakking av ting som allerede eksisterer. Men slik innpakking kan gjøre at man sparer mye tid fordi man raskere forstår hva som skjer. Her får man opp den relevante informasjonen på en brukervennlig måte. Det gir kraftige effektiviseringsfordeler, sier Tjeransen.

For tidlig ute?

Arnaud Le Breton (til venstre) og Ken Olling ble kjent mens de var naboer. Nå er de kollegaer i Visualiz.
Arnaud Le Breton (til venstre) og Ken Olling ble kjent mens de var naboer. Nå er de kollegaer i Visualiz. Foto: Mathias Klingenberg

Også Lars Petter Blikom, sjef for digital utvikling i DNV GL, har testet Visualiz’ løsning. Han mener Le Breton og Ollings utfordring er at de er svært tidlig ute, med potensielt mektige konkurrenter.

– Dette er helt i front av hva som er teknisk mulig i dag. Potensielle kunder er svært umodne, sier Blikom.

– De store kanonene, som Microsoft, Google og Amazon, jobber fortsatt med infrastrukturen for å samle inn stordata. Det vil bli mye mer aktivitet på dette temaet i nær fremtid, når de store er ferdig med å bygge den grunnleggende infrastrukturen, sier Blikom.

Samarbeidsmulighetene gjør at man kan studere samme installasjon selv om man befinner seg forskjellige steder.
Samarbeidsmulighetene gjør at man kan studere samme installasjon selv om man befinner seg forskjellige steder.

DNV GL, General Electric (GE) og Kongsberg Digital er noen av firmaene som utvikler plattformer som samler og renser dataene fra sensorene (IOT-plattformer). Blikom forteller at det enda er utfordringer ved kvaliteten på dataene som kommer inn i plattformene.

– Vi finner feil som er helt banale. For eksempel kan temperatursensoren være stilt på fahrenheit i stedet for celsius, eller man kan ha glemt å kalibrere dataene. Så det er fortsatt mye arbeid som gjenstår, sier han.

– Moden for test

Man kan gå inn i dypere lag av visualiseringen. Her er vi inne på rotornivå.
Man kan gå inn i dypere lag av visualiseringen. Her er vi inne på rotornivå. Foto: Visualiz

Visualiz’ VR-visualisering vil kunne legges på toppen av de overnevnte IOT-plattformene.

Blikom tror potensialet er stort for løsninger lik den Visualiz utvikler.

– Jeg tror på en fremtid med glidende overganger mellom det som er reelt og det som er virtuelt. Da vil denne type visualisering omfatte alt, sier han.

Han sier at DNV GL følger godt med på selskaper som Visualiz. Enn så lenge tror han Le Breton og Olling kan få utfordringer med å kommersialisere løsningen, ettersom industrien rett og slett ikke er moden for det enda.

– Industrien må endre sin tilnærming til hvordan beslutninger tas og arbeidsprosesser gjennomføres. Tradisjonelt tror man mest på eksperten, men nå må man begynne å stole på dataene.

– Det er vanskelig å skalere globalt med slikt produkt i dag. Men det vil komme masse enkeltprosjekter hvor man spesialbygger visualiseringsløsninger av big data ved hjelp av VR, sier Blikom.

Her kan du se en demonstrasjonsvideo av verktøyet:

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå