NTNU-student Stine-Marie Hjetland fikk tilslag på somerjobbsøknaden, og skal være prosjektleder for «Zeppaloon» ut sommeren. (Bilde: Kongsberg Gruppen)

SOMMERSTUDENTER I KONGSBERG

Stine-Marie (23) utvikler høyteknologisk luftskip med dynamisk posisjonering

Sommerstudenter bryner seg på «Zeppaloon».

En operatør bestemmer startpunkt, endestopp og rute - deretter skal luftskipet putre av gårde av seg selv. Kommer det et vindkast skal den straks finne tilbake til riktig kurs til den når sin endestasjon, hvor det skal sette fra seg en liten last.

Og den skal lages av studenter.

– Det går opp og ned, og vi møter stadig på nye utfordringer. Men akkurat nå ser det lyst ut, sier prosjektleder og industriell design-student Stine Marie Hjetland.

Tirsdag var hun og fem andre studenter, fire kybernetikere og én realfagstudent, tre uker ute i prosjektet. 23-åringen har klokketro på at de vil fullføre oppgaven før deadline tidlig i august.

Les også: Kartlegger havbunnen i Barentshavet med nytt superkamera

– Læring begge veier

– Det er mange gode hoder her, så dette får vi til. I tillegg er prosjektet veldig morsomt. Det er fint å ha et oppdrag som lar deg løse en problemstilling fra start til slutt, hvor du får et helhetlig bilde av prosjektet, understreker hun.

Studentene skal selv utvikle software til styresystemet, mens ingeniører fra Kongsberg skal bistå i en hjelperolle.

– Softwaren vi har fra før egner seg ikke til dette. Vi skal lage ny - så prosjektet vil gi læring begge veier, presiserer prosjektlederen fra Kongsberg Gruppens side, Jon Bernhard Høstmark.

Les også: Flytende oljekai testet

Dynamisk posisjonering i lufta

De har en tøff oppgave foran seg. Luftballongen «Zeppaloon» skal nemlig regulere kursen ved hjelp av dynamisk posisjonering (DP) og en rekke thrustere - propeller.

Lignende posisjoneringssystemer blir ofte brukt til havs, og gjør nytte av PRS (Position Reference Sensor), vindsensorer, bevegelsessensoren og gyro-kompass. DP kan blant annet gjøre skip stillestående der sjøen er for dyp til å kaste anker.

Det mangler heller ikke på sensorer og målere i luftskipet. Det inneholder akselerometer, magnetometer, gyro, GPS, Flow-kit (bevegelseskamera), og høydemåler basert på ultralyd.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Fire kybernetikk- én Fys.Mat- og én industriell design-student jobber på spreng for å legge inn dynamisk posisjonering på «Zeppalloon» i sommer. Fra høyre: Jon Arne Pedersen, Bjørn-Olav Holtung Eriksen, Kristoffer Gryte, Stine-Marie, Elias Bjørne, Eivind Eskerud Harris. Kongsberg Gruppen

På samme måten som en ROV under vannet, må luftskipet forholde seg til bevegelse på det vertikale planet - opp og ned. Ellers er Zeppaloon som andre luftskip, med helium innkapslet i en syltynn plastduk.

Les også: Planlegger E6 med dronefly

– Viktig for teknologidugnaden

Kongsberg Gruppen anslår å ha 70 til 80 prosent av verdensmarkedet på nettopp dynamisk posisjonering, men da for det meste till havs - i skip, rigger og andre offshoreinstallasjoner. De håper erfaringene fra sommerprosjektene «Zeppaloon» og «Localhawk», en UAV, vil gi dem nye teknologiske impulser. Samtidig er prosjektene en populær rekrutteringsarena, både for studentene og selskapet.

I år hadde de 575 søkere på de to prosjektene. 29 av dem slapp gjennom nåløyet.

– Dette er en viktig del av vårt samfunnsansvar samtidig som det er viktig for både rekruttering og produktutvikling for oss. Vi vil være med å bidra til at flere ingeniørspirer får oppleve hvordan teorien anvendes i praksis. Det gir også motivasjon til å stå på gjennom studiene. Vi skal være med og sørge for at basen av talenter økes, det er viktig for oss og det er viktig for teknologidugnaden, uttaler konsernsjef Walter Qvam i en pressemelding.

Les også:

Slik skal U-864 heves

Kongsberg-sjef: – Viktig å beholde hovedkontorene i Norge

Regjeringen vil selge aksjer i Telenor og Kongsberg Gruppen